3. Vörösmarty Mihály: Szózat

A vers keletkezése: 1836-ban keletkezett. Ekkor zajlott a pozsonyi országgyűlés, ahol a reformkor több fontos kérdése is felmerült. Hiába volt azonban a haladók próbálkozása, nem sikerült a legfontosabb problémákra megoldást találni. Ráadásul letartóztatták az országgyűlési ifjakat is többek között Kossuthot és Wesselényit. A csalódás és kétségbeesés hatásra írta meg Vörösmarty a Szózatot.

A cím értelmezése és a vershelyzet: A szózat jelentése ünnepélyes beszéd, itt a nemzethez intézett felhívás. A felhívás a következő: legyél hű a hazádhoz. A felhívás rövid és kemény parancs (itt élned, halnod kell). A haza képét két metafora teszi szemléletessé, a bölcső és a sír, vagyis a kezdet és vég, az élet és a halál. Mindkettő csak a szülőföldön lehet teljes.

Műfaj: Óda. Az óda fennkölt, magasztos tárgyú, gyakran bonyolult ritmikájú és felépítésű dallamos lírai műfaj. Emelkedett hangvétel, feszült érzelmi állapot jellemzi.

Szerkezet - Szónoki beszéd. A Szózat felhívás a magyar nemzethez, és ez alakítja ki a szónoki beszédre emlékeztető szerkezetet. A szónoki beszéd részei: a hallgatók megszólítása, a cél kijelölése, és a meggyőzéshez szükséges érvek felsorolása, valamint a cél megvalósításának eredményei. 

Keretes szerkezet: A Szózat szerkezeti felépítése szimmetrikus. Három fő részre osztható. Keret, középső rész, keret. Képlettel kifejezve: A - B - Av. Két-két versszak alkotja a keretet. A középső rész újabb három részre osztható.

B/1. rész:

A nemzeti múlt dicsőséges pillanatait és nagy alakjait idézi el Vörösmarty (honfoglalás, Árpád, Hunyadi, Rákóczi szabadságharc). Anaforákkal (a sor elejének megismétlése) erősíti az összetartozás érzését, illetve élesztgeti a nemzeti büszkeséget a költő. (ez a föld, ez melyhez; itt küzdtenek, itt törtek össze).

B/2. rész:

Ebben a részben Vörösmarty a saját jelenét mutatja be. Azt, hogy mi lett a következménye a balszerencsés eseményeknek. Azt, hogy bár sok baj érte a magyarokat, a jövő mégis a mi kezünkben van. A rendíthetetlen hűség, a jövőért való munkálkodás megváltoztathatja a történelmet. Az anafora (sor elejének ismétlése) mutatja be azt a költő belső vívódását (az nem lehet), amelyet a nemzet sorsának alakulása vált ki belőle.

B/3. rész:

A jövő látomásában két hatalmas tablóképben mutatja be a nemzet sorsát. Az egyikben egy jobb kor következik el, a másikban pedig bekövetkezik a nemzet halála.

KERET 2 vsz

Múlt (dicsőséges nemzeti múlt) 3 vsz

JELEN (Küzdeni kell) 4 vsz

JÖVŐ (Látomás=vízió; kétféle jövőkép) 3 vsz

KERET 2 vsz

Stílus: A romantika aktív irányzatát képviseli. Nem istenhez fohászkodik, nem imádkozásra buzdítja az embereket, hanem kemény küzdelemre hív a sorssal szemben.

A romantika jellemzői közül megtalálható a versben a nemzeti múlt bemutatása (honfoglalás), a kivételes jellemek (Árpád, Hunyadi). Az ellentétek (bölcső-sír, élned-halnod, jobb kor-nagyszerű halál,) az emberek meggyőzését szolgálják.

A festőiséget a hatalmas tablóképek adják. Ezek a tablók az egész nemzetet állítják elénk, harcok és vér közepette.

Rím, ritmus: A Szózat időmértékes verselésű. Jambusok építik fel ( U - ) Rímei félrímek (x a x a )

Összegzés : 1843-ban a Nemzeti Színház pályázatot írt ki a Szózat megzenésítésre. Ezt a pályázatot Egressy Béni nyerte. Azóta második nemzeti énekünkké vált. Fontos eseményeket a Himnusszal kezdünk, és a Szózattal zárunk.

2. Kölcsey Ferenc: Huszt

Huszt története:

1703. szeptember 17-én a helyőrség megölte a vár osztrákokhoz hű parancsnokát, kinyitotta a felkelők előtt a kaput, és a szabadságharchoz csatlakozott. Az osztrákok a kuruc felkelés bukása után csak 1711-ben tudták elfoglalni a várat. A császár utasítást adott a vár lerombolására, de parancsát nem hajtották végre.

1766-ban egy éjszaka három helyen is villám sújtott a várba. Épületei kigyulladtak, a lángok elérték a lőportornyot. Hatalmas robbanás rázta meg a környéket. A bevehetetlen várból csak füstös, kormos, égbe meredező falak maradtak.

A várat soha többé nem építették fel.

1. Vershelyzet:

Kölcsey 1825-ben meglátogatta a várat. A magas hegy tetején álló rom látványa felejthetetlen élmény volt számára.

2. Cím:

A huszti vár a Rákóczi-szabadságharc egyik központja volt.

3. Stílusa: romantika

Helyszín -- történelmünk egy dicsőséges korába visz el (Huszt vára a Rákóczi-szabadságharc egyik dicsőséges színhelye volt.)

Festői képek (magányosan álló várrom, éjszaka, holdfény)

Váratlan helyzet: a szellemalak megjelenése. Ám a szokásos szerepe helyett a rémalak itt a romantika aktív irányzatát foglalja össze (régi kor árnya felé visszamerengeni mit ér).

4. Műfaja: epigramma

Rövid, tömör, csattanóból és előkészítőből álló lírai műfaj.

(Nem érdemes a múlt dicsőségén elmélkedni, nem szabad a múltban elmerülni. A jelenben kell élni és dolgozni a jövőért, hogy az is éppolyan szép legyen, minta múlt.)

Messze jövendővel komolyan vess összve jelenkort.

Hass, alkoss, gyarapíts, s a haza fényre derűl.

5. Szerkezete:

Az első rész egy rövid történet vagy gondolatmenet, a második rész egy szellemes, meglepő fordulattal=csattanóval zárul.

A Huszt is követi ezt a felépítést. Az első négy sor bemutatja a várat, az éjszakát, és a váratlanul megjelenő szellemet.

A második rész a szellem meglepő szavait idézi: ijesztgetés helyett, vagy a régi dicsőség emlegetése helyett a jövőért aggódik, tettekre sarkallja a költőt.

6. Verselés

Rímei a szerkezettel együtt változnak. Az előkészítő részben ölelkező rímeket találunk (abba), a lezáró részben nincsenek rímek, valószínűleg azért, hogy a rímek csengése ne vonja el a figyelmet a mondanivalóról.

Verselése időmértékes. Disztichonokból épül fel: egy hexameter és egy pentameter alkotja a sorpárt.

Messze jövendővel komolyan vess összve jelenkort.  -- hexameter sor

- U U / - - / - U U/ - - / - U U / - -

Hass, alkoss, gyarapíts, s a haza fényre derűl. -- pentameter sor

- - / - U U /- Z / - U U / - U U / - Z

A hexameter hat verslábból áll, spondeusokból (- -) és daktilusokból (- ᴜ ᴜ). Az ötödik versláb mindig daktilus, a hatodik pedig spondeus ( - - ) vagy trocheus (- ᴜ). 

A pentameter a neve szerint öt, valójában hat verslábból áll, de a harmadik és a hatodik versláb csonka (egy szótagból álló). 

1. Kölcsey Ferenc: Himnusz

1. A vers keletkezése

Kölcsey 1823. január 22-én, a Szatmár megyei Csekén írta. A vers csak több év után, 1828 decemberben, a Kisfaludy Károly által szerkesztett Aurórában, majd 1832-ben a gyűjteményes Kölcsey verseskötetben jelent meg.

2. Címértelmezés és műfaj

A himnusz nemcsak a vers címe, hanem egyúttal a műfaja is. Az ókori görögöknél keletkezett ez a műfaj. Istenhez szóltak benne: dicsérték, hogy elnyerjék a jóindulatát, és segítségért könyörögtek benne.

Kölcsey is ezt a hagyományt követi. Áldást, békességet kér a magyarokra. (Isten, áldd meg a magyart, jókedvvel, bőséggel).

3. Az alcím értelmezése

A versnek van egy alcíme is: A magyar nép zivataros századaiból. A zivataros század metafora utal a vers témájára. A magyar nép történelmének fontos állomásait mutatja e, azt, hogy mennyi baj és bánat érte már az országot a századok során. Ez egyúttal Isten meggyőzésére is szolgál: bármilyen bűne volt a magyaroknak, azt többszörösen megbűnhődték, vagyis most már joggal kér segítséget a költő a nép számára (megbűnhődte már e nép a múltat, s jövendőt).

4. A vers szerkezete

Keretes szerkezetű. 

1. vsz.: keret: fohászkodás Istenhez A legfőbb mondanivalót tartalmazza: többet szenvedett már e nép, mint amennyi szenvedésre bűneivel rászolgált.

A 2-3. versszakban a dicsőséges múlt képei és nagy alakjai sorakoznak. Itt kerül említésre a honfoglalás Árpáddal, valamint Mátyás uralkodása.

Ekkor isten kegyelméből a magyarok békében és bőségben éltek. Erre utal az ért kalász és a szőlővesszők képe. Ez egyúttal a misék jellegzetes eszközei is, az áldozás képei (kenyér és bor).

Mátyás dicsőséges hadjáratait az alliterációk is kiemelik: (s nyögte Mátyás bús hadát Bécsnek büszke vára).

A fordulópont a 4. versszak elején található. Egy felkiáltással és egy ellentétes kötőszóval (Hajh, de) kezdődik a nemzetet ért csapások bemutatása (tatár- és törökdúlások, belső viszályok és harcok; pl: Rákóczi szabadságharc).

A 4-5. versszakban arról ír Kölcsey, hogy a pusztulás a magyarok bűnei miatt következett be. Ez a kép a középkor vallásos elképzeléseivel függ össze: Isten megbünteti azokat, akik megszegik parancsait.

A 6. versszakban észrevétlenül térünk át a múltból a jelenbe. Ezt az igeidők változásával éri el a költő (bújt - múlt, nyúl - jelen, nézett - múlt, lelé - múlt, hág - jelen, száll - jelen). A Rákóczi szabadságharc bukása után a Habsburg-megtorlás következett. (Bújt az üldözött, s felé kard nyúl barlangjába). A himnusz mondanivalójának tetőpontja ebben a versszakban található. Elvesztettük a hazánkat (nem lelé honját a hazában). A legfontosabb gondolatot alliterációval is kiemeli a költő.(honját a hazában).

A 7. versszak Kölcsey jelenét mutatja be, éles ellentétben áll egymással a múlt és a jelen (vár ↔kőhalom; kedv, öröm↔halálhörgés, siralom; rabság↔szabadság)). Uralkodó képe a rom, a romantika kedvelt képe, amely egyszerre képes felidézni a a múltat, a jelent és a jövőt.

8. vsz.: keret: nyomatékosítja a mondanivalót - retorika

5. A vers stílusa

A romantika stílusjegyei jellemzőek a versre. Elsősorban a nemzeti múlt és történelmünk nagyjainak felidézése (honfoglalás, Árpád, Mátyás, török világ). Az ellentétek gyakorisága is a romantika egyik legfontosabb stílusjegye. Nemcsak a múlt és a jelen képei között találhatók meg ezek az ellentétek, hanem a vers más részeiben is ott vannak (bal sors↔víg esztendő, múltat↔jövendőt, védő kar↔ felé kard nyúl,hős magzajai felvirágozának↔lettél magzatod miatt magzatod hamvvedre).

Szenvedélyes és lendületes a himnusz. Az érzelmek hullámzása mellett az aktív igék segítik ennek a hangulatnak a kibontakozását (küzd, gyújt, elsújtád, zúgattad, támadt, hág).

A festőiséget a nagyszabású tablók (olyan költői kép, ahol sok ember szerepel, és a kép rendkívül mozgalmas, a mozgalmasságot a színek, fények, hangutánzó szavak, aktív igék biztosítják). Ilyen tablóképek például a honfoglalás, a Bécset ostromló magyar sereg, a mohácsi csata képe, vérözönbe és lángtengerbe fulladt ország.

6. Verselés

A himnusz időmértékes verselésű. Trocheusokból állnak a sorai ( - U ). Spondeus - -

A sorok keresztrímekben végződnek (abab; cdcd).

7. Összegzés

1844 februárjában az akkorra már népszerűvé vált vers megzenésítésére pályázatot írt ki a pesti Nemzeti Színház igazgatója. A pályázatot Erkel Ferenc nyerte, aki egyetlen óra alatt írta meg a Himnusz zenéjét. 

Ma a Himnusz keletkezésének napja (január 22.) a magyar kultúra napja.

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el