Tollbamondások

A két szöveg közül az egyiket fogom diktálni! (Időpont: 05.21. péntek)

1.

Az óceánok védelme

A tengeri emlősök élőhelyei veszélyben vannak számos területen. Ezért a tengeri emlősöknek körülbelül a negyedrésze súlyosan veszélyeztetett faj. A Földet beborító óceánoknak csak kisebb területét kellene védetté nyilvánítani ahhoz, hogy az állatok fennmaradhassanak. A fajokban leggazdagabb területeket kellene szigorú védelem alá helyezni.

A Kaliforniai-öbölnek nevezett észak-amerikai tenger egyes szigetei és részei már világörökségi védettséget élveznek. A tengeri állatoknak ez a kedvelt élőhelye 1250 kilométer hosszan nyúlik el egy észak-amerikai félsziget keleti oldalán. Az öböl több száz szigete a tengeri madaraknak nemcsak költőhely, hanem lakóhely is. Az öbölben ráják, teknősök, szardíniák, sőt bálnák is élnek igen nagy számban. Kimeríthetetlennek hitt halállománya sajnos a világ minden tájáról vonzza a sporthorgászokat.

2.

Az erdélyi vasút története

A Közlekedési Múzeum egy vándorkiállításon mutatja be az erdélyi vasutak történetét 1867-től 1914-ig. A Nagyszalontán megnyílt kiállításnak Erdély több városa is otthont ad. A gazdag fotógyűjtemény a kiegyezéstől az első világháborúig tárja fel az erdélyi vasút képes krónikáját. A kor híres fényképészei örökítették meg ezt az izgalmas korszakot az utókor számára. A képeken nemcsak a vasút, hanem a vasutat építő emberek is láthatók. Sőt tanúi lehetünk a korabeli környezet átalakulásának is.

A kiállítás képet ad a korabeli Erdély gazdasági fejlődéséről is. Végigkövethetjük, hogyan született meg a több mint kétezer kilométeres vasúthálózat 47 év alatt. A fővonalak mellett számos mellékág is épült. A képek tanúskodnak a hajdani nehéz terepviszonyokról és az építők fáradságos munkájáról is.


Szóösszetételek - Gyakorlás

05.21. péntek

Redmenta tesztfeladat

Jelzők - gyakorlás (03.05.)

Határozók - gyakorlás

7. c redmenta teszt

7. d redmenta teszt


Ha végeztél a teszttel a következő mondatokat elemezd a füzetedbe! Készíts ágrajzot is! 

A hegyekből szabadon zúdul a szél a tengerre. 

 Az emberek bíznak a szerencséjükben.

A menyasszonynak a ruhát az édesanyja varrta. 

A vacsora után elbúcsúztunk a vendégektől.

A diákok ünnepélyesen felöltözve mentek a színházba. 

A nézők éberen figyeltek az előadáson. 

A közönség lelkesen köszöntötte a csapatot. 

 A fiúk a gyaloglástól elfáradtak.

 Tejért mentünk a boltba a nővéremmel és a bátyámmal. 

 A kutyaugatástól nem tudtunk aludni.

Határozók 

(összefoglaló redmenta teszt) 

(2021. január 27. )

7. c redmenta


7. d redmenta

Gyakorló feladatlap

7. c redmenta

7. d redmenta

Tollbamondások

Időpont: 2021. 01. 08. (péntek)

(A kettő szöveg közül egyet fogok diktálni az órán.)

1. 

Az emberek általában azt hiszik, hogy szépen, "művészien" írni azt jelenti, hogy egyszerű gondolatait is az ember fölcifrázva, bonyolultan adja elő. Ennek éppen az ellenkezője igaz. Szépen az ír és beszél, akinek sikerül még a bonyolult gondolatait is egyszerűen és világosan előadni. A művészet pedig ott kezdődik, ahol az ember az ilyen előadással még élvezetet is szerez hallgatóinak.

A magyar nyelv természeténél fogva az egyszerűséget és a világosságot kívánja. 

Ebből következik, hogy a jó magyar írás és beszéd tanítását voltaképpen a helyes gondolkodás tanításával kell kezdeni. Ki gondolkodik helyesen? Aki az igazat keresi.

2.

Sokan leledzenek abban a hitben, hogy jól tudnak magyarul, hiszen magyar az anyanyelvük. Aki annyira biztosan hiszi ezt, annak okvetlenül van még tennivalója. Aki többet tud, az látja legvilágosabban, hogy még többet kell tudnia.

Figyeljük nagy költőink, íróink művészetét, de hallgassunk azoknak a szavára is, akik nyelvünknek helyes használatára, életének, szerkezetének megismerésére iparkodnak nevelni bennünket! Ők ugyancsak segítenek abban, hogy kellően értékeljük a nyelvet, nyelvünket.

Ez a célja a magyar nyelv hetének is: a közfigyelemnek nyelvünk védelmére való irányítása.

Az állítmány

Feladatok:

Szószerkezetek (10.09.)

Szószerkezet: 

Két vagy több szó nyelvtani kapcsolata. 

- két alapszófajú szóból (almát és körtét, körtét eszik) áll, vagy egy alapszófajú szóból és egy viszonyszós szókapcsolatból (az asztal fölött eszi) - 

1. Alárendelő szószerkezet:

Tagjai nem egyenrangúak. Az irányító taggal (ALAPTAG) tudunk rákérdezni az irányított tagra (BŐVÍTMÉNY), fordítva nem. A szószerkezet ábrázolásakor a bővítmény mindig az alaptag alá kerül.

Pl.: Almát szednek. Mit Szednek? --> Almát. 

2. Mellérendelő szószerkezet:

Tagjai egyenrangúak. Nem tudunk rákérdezni egyik taggal sem a másikra. 

Fajtái:     

a, Kapcsolatos: 

  • A tagok között laza kapcsolat van. pl.: ház és kert; Zalán is, Pali is. 
  • jele: -

b, Ellentétes: 

  • A szószerkezet tagjainak jelentése között ellentét, ellentmondás van.
  • jó, de gyönge; félénk, ám elszánt; kockázatos.
  • Jele: ↔

c, Választó:

  • A tagok választási lehetőséget fejeznek ki. 
  • pl.: lassan vagy gyorsan; könyvet, vagy filmet. 
  • Jele: ~

d, Következtető:

  • A második tag az elsőből von le valamilyen következtetést. A tagok között ok-okozati kapcsolat van.
  • pl.: szorgalmas, ezért sikeres; mosolygós, tehát vidám
  • Jele: →  (mindig előre következtetünk) 

e) Magyarázó: 

  • Az első tagot a második tag magyarázza. A tagok között ok-okozati kapcsolat van.
  • pl.: sikeres, mert szorgalmas; kellemetlen, ugyanis szemtelen. 
  • Jele: ← (mindig utólag magyarázunk) 

Év eleji ismétlés - Szófajok III. 

(névmások)

Másold le az alábbi pókhálóábrát a füzetedbe!

Olvasd el az alábbi összefoglalásokat, majd oldd meg az online feladatokat!

I. Csak főnevet helyettesítő névmások 

1. Személyes névmás:

  •  A beszédhelyzetben szereplő személyek, dolgok nevét helyettesítik.
  • Ragozatlan formája: én, te, ő, mi, ti, ők
  • Ragozott alakok: - KIT- HOL- HONNAN- HOVÁ- KIVELMIVEL- KIRŐLMIRŐL- KINEK? Kérdőszavak segítenek!
  • pl.: én --> kit = engem; ők --> honnan? = tőlük stb...

2. Birtokos névmás:

  •  1.) Egy birtoka van valakinek (pl.: egy kutyája)
  • - birtokos személyraggal fejezzük ki
  • enyém, tiéd, övé, mienk, tietek, övék
  • 2.) Több birtoka van (pl.: több ceruzája)
  • - birtoktöbbesítő jellel fejezzük ki: -i
  • enyéim, tieid, övéi, mieink, tieitek, övéik 

3. Kölcsönös névmás: 

  • a) Alap:  egymás
  • b) Toldalékokkal: egymást, egymásnak, egymáshoz, egymással, egymásért, egymástól, egymáshoz

4. Visszaható névmás:

  • a) Alap: magam, magad, maga, magunk, magatok, maguk
  • b) Határozóragokkal: magamról, magamhoz, magammal, magamnak

Online feladat:

Wordwall 1.

Wordwall 2. 

Wordwall 3. 


II. Főnevet, melléknevet és számnevet helyettesítő névmások:

1. . Kérdő névmások:

  • a) főnévi - tőszavakkal ki? mi? melyik?
  • - toldalékos alakkal kit? mit? kihez? kiről? kinél? kivel? stb.
  • b) melléknévi milyen? mekkora? miféle? melyik?
  • c) számnévi hány? mennyi? hányadik?

2. Mutató névmások:

Tőszavakkal: az, ez 

Ragozott alakok: kit? mit? hol? honnan? hová? mivel? kiről? kinek? milyen? mekkora? miféle? hány? mennyi? kérdőszavak segítenek. pl.: az --> hol? = abban; ez + honnan? = ebből / ettől stb...  

3.Vonatkozó névmás

Felismerés: a + önmagában értemes kérdőszó. pl a+mi? = ami, (a)milyen, (a)mekkora stb...

4. Általános névmás 

Az általános névmás mindenkire, vagy egy csoport minden egyes tagjára vonatkozik.

pl.: akárki, akármi, bárki, bármi, mindenki, senki, semmi, ki-ki, akármilyen, bármilyen, bármelyik, semmilyen, akármekkora, bármekkora,semekkora,akármiféle, mindenféle, akármennyi, akárhány, bármennyi, minden, semennyi

5. Határozatlan névmás:

Egy személyt, dolgot, tulajdonságot, mennyiséget nem tudjuk, vagy nem akarjuk pontosan megnevezni.

pl.: valaki, valami, valamilyen, valamekkora, valamiféle, valamennyi, valahány, hány. 


Online feladatok:

Wordwall 1.

Wordwall 2.


Év eleji ismétlés - Szófajok II. 

(ige, igenév)

Másold le a két pókhálóábrát a füzetedbe, majd oldd meg a feladatokat! Jó munkát kívánok! 

Ige a tárgy szempontjából:

  • Tárgyas: (+ valamit) bővíthető tárggyal (mit? kérdésre válaszol) pl.: olvasott egy könyvet 
  • Tárgyatlan: (- valamit)  nem bővíthető tárggyal (mit? kérdésre válaszol) pl.: van

Ige az alany szempontjából:

  • Cselekvő: fut (alany maga cselekszik)
  • Műveltető: olvastat (alany mással végezteti a cselekvést)
  • Szenvedő: kihírdettetik (- tatik, -tetik) 
  • Visszaható: fésülködik (nem lesz kócos) (alany cselekszik és ez visszahat rá). 

Feladat! A füzetedbe dolgozz (elég a mondatok sorszámát leírnod és mellé a választ!) 

Határozd meg a mondatok kiemelt szavainak szófaját!

1. A gyerekek kedvence lett a tegnap SZÜLETETT oroszlán.

2. Írjátok fel a MEGTANULANDÓ vers címét!

3. Az osztálytársamnak a múlt héten kistestvére SZÜLETETT.

4. A gyerekek kedvelik a MOSOLYGÓS felnőtteket.

5. A mesékben gyakran találkozhatunk REPÜLŐ tárgyakkal.

6. Az ÍRÓ befejezte legújabb regényét.

7. Az apukám még egy szobát KIFESTETT a lakásunkban.

8. A banán FORRÓ vidékről kerül hozzánk.

9. Tegnap kiválogatták az ELÜLTETENDŐ facsemetéket.

10. Nyáron a lángost SÜTŐ diákok kerestek a legjobban.

11. A NÉZŐ a színházi előadás fontos résztvevője.

12. Büszkék voltunk arra, hogy mindenki ELOLVASOTT egy könyvet.

13. A KITÖLTÖTT kérdőíveket kérjük a hivatalba továbbítani.

14. Az erdészetben fehér festékkel jelölték meg a KIVÁGANDÓ fákat.

15. A pénztáros megkérte a VÁSÁRLÓ férfit, hogy álljon sorba.


Év eleji ismétlés - Szófajok I. 

(főnév, melléknév, számnév)

1. Főnév

A főnév élőlényeket (pl. gyerek, cinke), élettelen dolgokat (pl. vihar, város), tárgyakat (pl. asztal, torta), elvont fogalmakat (pl. igazság, barátság) megnevező szófaj.

Főneveket képezhetünk főnévből (fiú + -cska → fiúcska, kert + -ész → kertész), melléknévből (bátor + -ság → bátorság), számnévből (sok + -ság → sokaság), valamint igéből (fut + -ás → futás).

A főnév a mondatban többféle jelet és ragot vehet fel.

2. Melléknév

A melléknév élőlények, élettelen dolgok, jelenségek külső és belső tulajdonságát (pl. piros autó, okos gyerek), állapotát (pl. romos ház), hovatartozását (pl. balatoni vihar) fejezi ki.

Mellékneveket képezhetünk melléknévből (fiatal + -os → fiatalos), főnévből (Balaton + -i → balatoni, zaj + ‑os → zajos), számnévből (tíz + -es → tízes) és igéből (tanul + -atlan → tanulatlan).

A melléknév is felvehet jeleket és ragot a mondatban, de toldalékolása nem olyan változatos, mint a főnévé.

3. Számnév

A számnév élőlények, élettelen dolgok, jelenségek, fogalmak mennyiségét (pl. három ló, kevés ötlet), sorrendiségét (pl. harmadik emelet, sokadik javaslat) vagy törtrészét fejezi ki (pl. negyed dinnye).

A tőszámnévből a -dik képző segítségével sorszámnevet (hat + -odik → hatodik), a -d képző segítségével pedig törtszámnevet (hat + -od → hatod) képezhetünk.

A számnév is felvehet jeleket és ragot, csak korlátozottabban, mint a főnév vagy a melléknév.

Feladatok:

 1) Csoportosítsd a felsorolt szavakat!

Kertész, asztalon, könyvünk, árvíz, éves, házam, házak, szebb.

Képzett főnév:

Összetett főnév:

Fokozott melléknév:

Főnév + birtokos személyjel:

Főnév + határozórag:

Főnév + többes szám jele: 

Képzett melléknév: 

 2) A köznevek mely csoportjába tartoznak az alábbi szavak? (egyedi, gyűjtő, anyag, elvont, cselekvést jelentő).

Vívás, üveg, katonaság, irigység, csésze, nyáj, falka, béke, írás. 

3) Toldalékold az alábbi tulajdonneveket! (- val, -vel)

 Papp, Madách, Babits,  Kiss,  Móricz. 


  


Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el