LEÍRÓ SZÖVEGEK II.

(7.c - 04.12.)

(7.d - 04.13.)

Tárgyleírás, tevékenységek leírása

1. feladat. Olvasd el az alábbi verset, majd készíts te is listát olyan tevékenységekről, amelyek tilosak, vagy amiket a felnőttek nem

vesznek jó néven a fiataloktól, de szívesen megtennéd!


Kukorelly Endre: Vanamit
Van, amit lehet, és van, amit nem lehet.
Beütöttem pl. a térdemet
vagy a karom,
ez lehetséges, csak fájdalom,
szabad, viszont butaság,
bárki beütheti magát,
meg van engedve,
már ha van hozzá kedve,
és most lesz felsorolva, ami tilos:
Tilos összes rúzst elhasználni, fölösleges és drága.
Mulatság.
Tilos kutyát hazahozni utcáról, főzelékféléket félig otthagyni, homokot hajigálni.
És kaviccsal.
És folyton moziba akarni menni.
Teljesen fölöslegesen sikoltozni, sikítni tilos.
Tisztára mint az eszeveszettek.
Mint akinek elmentek otthonról.
Kérdezés nélkül elmenni otthonról a legnagyobb tilos.
Boltba fáradjak le egyedül, tejfölért legyek szíves ellen tiltakozni.
Kényeskedés, délutáni alvásmegtagadás, azt nem értem, miért.
Nehéz az élet, noha kényelmes.
Valamit kérdeznek, és azt meg se hallani.
Feladat, felelés, feladás.
Haladás.
forrás: Samunadrág, Kalligram, Pozsony, 2005, 33.


2. feladat. A főzés, a barkácsolás, a modellezés mind olyan tevékenységek, amelyek a gyakorlottak számára egyszerű munkafolyamatokból állnak. Biztosan te is készítettél már könnyedén olyasmit, amit mások bonyolultnak találnak. "Így  készítem..." címmel írj le 8-10 mondatban egy ilyen munkafolyamatot úgy, hogy egy olyan társad is megértse, aki nem  ismeri ezt a tevékenységi formát!

Példaszöveg:

Madáretető percek alatt

A lelkes madárbarátoknál mindig elkél egy újabb etető. Íme egy gyors és egyszerű madáretető-készítési módszer, hogy boldoggá tegyük a tollas kedvenceket. Először is kerítsünk egy hengeres dobozú rágcsálnivalót (pl. 400 grammos  pörkölt földimogyorót), amelynek visszapattintható a fedele. Szükségünk lesz továbbá egy arasznyi hurkapálcára, egy  méter madzagra és egy hegyes ollóra. Lássuk az etetőkészítés technikáját! Először is együk meg a rágcsálnivalót, majd mossuk ki a dobozát vízzel, hogy megszabadítsuk a maradék sótól. Ha éles maradna a doboz szájának pereme,  leragaszthatjuk szigetelőszalaggal. Aztán vágjuk félbe az ollóval a visszapattintható műanyagfedelet. A hurkapálcát át  kell szúrnunk a hengeres doboz hossztengelyén, úgy, hogy a fedél vágott oldalától egy centire fúrjunk lyukat az olló  hegyével, majd fúrjuk át a doboz alját is. Ha megvan mindkét lyuk, toljuk át rajtuk a hurkapálcát úgy, hogy a hengeres  doboz aljánál két centire, az tetejénél pedig öt centire lógjon ki. Így a madárkák majd rá tudnak kapaszkodni. A  hengeres doboz alján a széléhez közel fúrjuk egy újabb lyukat, hogy átvezethessük rajta a madzagot. Ha sikerült  átvezetnünk, akkor húzzuk a dobozt a madzag közepére, és kössünk egy erős csomót a dobozra. A madzag lógó végeit  újra csomózzuk össze, hogy a kész etetőt könnyedén felakaszthassuk. Már csak annyi a dolgunk, hogy tegyünk az  etetőbe egy kis napraforgómagot, és az egészet felakasszuk egy megfelelő faágra. Visszavonulásunk után az ablakból
figyelhetjük az első tollas vacsoravendégeinket.

forrás: https://www.edenkert.hu/index.php?menu=cikk&cikkid=441

3. feladat. Írd le egy általad jól ismert játék vagy csapatsport fő jellemzőit, szabályait 10-15 mondatban úgy, hogy az is megértse, aki még sosem játszotta!

Példaszövegek:

A sakk szabályai (részlet)

A sakkot nyolcszor nyolc, váltakozva világos és sötét mezőből álló táblán játsszák. A táblát mindig úgy állítjuk, hogy a játékosok bal keze felől sötét, a jobb keze felől világos mező legyen a sarokban. A táblát vízszintes sorokra és függőleges  vonalakra osztjuk. A sorokat egytől nyolcig számokkal, a vonalakat a-tól h-ig kisbetűkkel jelöljük. A sakkjátékban két  ellenséges csapat mérkőzik: a világos és a sötét. Mindkét seregben egy király, egy vezér, két bástya, két huszár, két futó és  nyolc gyalog található.

forrás: https://mek.oszk.hu/00000/00056/html/141.htm


A strandröplabda szabályai (részlet)

A strandröplabda, mint a nevéből is látszik, labdajáték. 2x2 ember, egy labda, egy pálya, egy háló kell hozzá. A pálya térfelei  8x8m-esek. A pálya széleit kellően  kifeszített gumikötél jelzi (a háló alá középre nem kell rakni). A pálya területén pattan minden olyan labda, mely a kötélen belülre vagy ahhoz hozzáérve éri el a homokot. A homoknak legalább 30 cm vastagnak  kell lennie. A pályát nagyban meghatározza a homok minősége (keménység, mélység, vízzel telítettség). A pálya  környezetében lehetőleg ne legyenek fák, bokrok. A pálya területén kívül minden irányban legalább még 2 méteres  homokos, kifutó terület ajánlott. Háló magassága korosztálytól, nemtől függ.




LEÍRÓ SZÖVEGEK I.

(7.d - 03.23.)
(7.c - 03.29.)

Személyleírás
1. feladat. Nevezz meg, és írj le olyan élethelyzeteket, amelyeknek fontos eleme egy személy külsejének a leírása!

2. feladat. Olvasd el figyelmesen az alábbi személyleírást! Gyűjtsd ki a táblázat megfelelő rovataiba a bemutatott  személy tulajdonságait!

A parton egy csomaghordó külsejű egyén vonta magára a figyelmét. A csomaghordó külsejű egyén barna zakókabátban és fekete fürdőnadrágban álldogált a kikötőmunkások gyülekezőhelyén, ahol már minden várakozót elvittek valamerre dolgozni, csak őt nem. Az tette különössé, hogy csíptetőt viselt az orrán, és úgy helyettesítette az ingét, hogy egy sárga, úgynevezett frottírtörülközőt hordott a vállára borítva, és rojtos két végét az úszónadrágjába
gyűrte. A fürdőruha kissé szokatlanul pongyola viseletét azzal ellensúlyozta, hogy egy aránylag jó állapotban levő szalmakalapot tett a fejére, fél számmal talán kisebbet a kelleténél, de úgyszólván teljesen ép karimájút. Vastag, fekete angol bajusza körül megvető és szomorú ráncok húzódtak össze egy grimaszba. Ez az ember olyan rosszkedvű volt, hogy szinte sírt, és közben a fogát piszkálta. Talán azért, hogy az étkezést legalább ezzel a valószerű illúzióval
helyettesítse.

forrás: Rejtő Jenő: A tizennégy karátos autó, Magvető, Budapest, 1989, 10-11.

3. feladat. Írj rövid, 10-12 mondatos leírást az egyik, általad választott képről!

Önálló történetalkotás, mese

(7.d - 03.16.)

(7.c - 03.22.)

1. feladat. Az alábbi képekről lemaradtak a feliratok. Te mit írnál a képregény üresen maradt helyeire?

2. feladat. Az alábbiakban olvashatod egy mese elejét és végét. Írd meg a mese középső, hiányzó részét, maximum egy  oldalban!

A kiskondás

Hol volt, hol nem volt, volt az Óperenciás-tengeren túl, az üveghegyeken innen, volt egyszer egy szegényasszony. Volt annak egy fia. Malacot őrzött volna, ha őrzötte volna, mert csak kárt csinált mindenütt. Nem tudták hasznát venni, nem vált be kondásnak sem. Hiába próbált vele az anyja akármit, mindegy volt annak. Hát ez a "teddlenerontsd"  kondásgyerek meghallotta egyszer, hogy a király annak adja a lányát; aki úgy el tud bújni, hogy az ő lánya nem találja meg.

- No, kiskondás! - mondta magában - most mutasd meg, ki szült! Sokat nyerhetsz egy kis ügyességgel! Fel is  szedelőzködött, kért egy tarisznya hamubasült pogácsát, nyakába kanyarította a cifra szűrét, avval elindult.
...[...].......
Megölelték, megcsókolták egymást. A kiskondásból még hétszerte szebb legény vált. Olyanok voltak ott egymás  mellett, mint a bokrétába kötött virág. Azután lagzit tartottak, boldogok lettek. A kiskondásból olyan finom ember lett,  akár a párja; a lányból meg olyan dolgos, szép asszony, amilyen a kiskondásnak kellett. Még most is élnek, ha meg  nem haltak.

forrás: Illyés Gyula: Hetvenhét magyar népmese, Móra Ferenc Könyvkiadó, Budapest, 2001, 13-17.

3. feladat. Olvasd el az alábbi szöveget, majd próbálj meg hasonló mesét írni más tudományterületek jellegzetes kifejezéseivel, szakszavaival, 12-15 mondatban! 

Segítségül néhány fogalom:
biológia: DNS, sejt, zárvatermő, fehérje, fotoszintézis, lomblevelű, sziklevél stb.
kémia: periódusos rendszer, vegyület, elektron, elem, ionos kötés, molekula stb.
irodalom: műfaj, ballada, rím, szimbólum, strófa, jambus, vita, giccs stb.

Mese a három szögről (részlet)

Hol volt, hol nem volt, a plusz végtelenen innen, de az x-y koordináta rendszeren túl, egy egységsugarú kör  belsejében éldegélt az öreg Háromszög. Ennek az öreg Háromszögnek nem volt egyebe, mint három daliás szöge,   név szerint: Alfonzó, Bétamás és Gammatyi. Alfonzó és Bétamás vékonydongájú hegyesszög, Gammatyi pedig  daliás  derékszög volt. Amikor az öreg Háromszög érezte, hogy közeledik a nullára redukálásának az ideje, így szólt  szögeihez:

- Menjetek kedves szögeim, számegyenest látni!

A jó öreg feltarisznyázta őket hamubasült logaritmussal és néhány soványka pi-vel, ők meg fejükbe nyomták   hatványkitevőiket és egy R sugarú nyári napon elindultak szerencsét próbálni. Mentek, mendegéltek, az egyik   koordinátarendszerből a másikba, míg egy hatalmas gyökerdőbe nem értek. Letelepedtek az egyik gyökvonás alá,   és falatozni kezdtek. Már éppen a hamubasült logaritmus utolsó mantisszájánál tartottak, amikor a bonyolult   egyenlőtlenségek halmazából hirtelen előugrott a gonosz manó, a piros sapkás párosfüggvény, a Cosinus.

- Adjatok hamubasült logaritmust! - kiáltotta, de a szögek rá sem hederítettek.

Amikor a gonosz Cosinus látta, hogy parancsát nullába sem veszik, kikapta Gammatyi kezéből az utolsó mantisszát,  és úgy elszaladt vele, hogy porzott utána a számegyenes....


Érvelő szövegek II. (03.08.)

Vita a televíziózásról
(1. szöveg)
Jó esetben a televízió a család együttes kikapcsolódását és szórakozását szolgálja. Sajnos nagyon gyakran ennek éppen az ellenkezőjét tapasztaljuk; minél több időt tölt valaki a TV előtt, annál kevesebbet beszélget a családtagjaival és barátaival, annál kevesebbet olvas, játszik fantáziajátékokat vagy szaladgál a kertben.

(2. szöveg)

- A civilizáció áldásait nem kötelező elfogadnunk, a legtöbb készüléken található kikapcsoló gomb is, tehát a választás szabadsága elvileg adott.
- A tapasztalat azt mutatja, hogy ez a szabadság elvi, a többség nem él vele. Annak idején egy nyugatnémet kísérletben önként jelentkező családoktól elvitték a televíziót, és ezért fizettek nekik. Először nagy terveket szőttek: most majd újra horgászunk, biciklizünk, kirándulunk, elolvassuk a könyvkupacot; de amikor elvitték a televíziót, mindezt nem csinálták, hanem lefeküdtek és depressziósok lettek, fájt a fejük, rosszul érezték magukat - azaz elvonási tünetek jelentkeztek. Kiderült: a televízió függőséget okoz, akár a kábítószer.

1. feladat

Olvasd el figyelmesen a fenti szöveget (szövegeket)! Húzd alá a számodra ismeretlen kifejezéseket, majd nézz utána a jelentésüknek a Magyar értelmező szótárban! (link)

(3. szöveg)
Interjú egy kisgyerekkel
R.: - Te szoktál tévét nézni, Fruzsina?
- Ühm. Hát nem elég sokat.
R.: - Kevesebbet, mint szeretnél?
- Ühm.
R.: - Mennyit szoktál nézni?
- Hát például este megnézem a Barátok köztöt, az egy érdekes film.
R.: - És még mit szoktál nézni?
- Reklámokat, a reklámok a kedvenceim, mert olyan hosszúak, mint a filmek
például és olyan reklám is van, hogy már van CD-n és kazettán. Tényleg.
R.: - Remélem, azért nem veszed meg.
- Dehogyis.
R.: - Naponta körülbelül mennyit nézel te tévét, meg tudod mondani
nekem?
- Reggel például a híradót nézem, mert az apukám azt nézi. Amikor hazajöttem
és tévézhetünk, a Bumi néz tévét, szóval a testvérem
R.: - Ő hány éves?
- Vagy tíz vagy nyolc, másodikos.
R.: - Szóval ahol csak lehet, nézel egy kis tévét?
- Ühm.
R.: - Az fontos neked?
- Ühm.
R.: - De miért, Fruzsi?
- Hát mert legalább nem unatkozom a szobámban.
R.: - A szobádban unatkoznál?
- Ühm.
R.: - Nincs ott mit csinálni?
- Hát nincs, mivel nincs számítógép ott, csak a másik szobában van, és én nem
csinálhatok, szóval én nem számítógépezhetek, csak a Bumi számítógépezhet.
R.: - Hogy néz ki a te családodnak az esti programja?
- Hazamegyünk, átöltözünk, az anyukám megcsinálja a vacsorát, de megvárjuk az
apukámat.
R.: - Addig ti mit csináltok, amíg ő a vacsorát készíti?
- Hát addig legalább én könyörgök, hadd nézzek tévét.
R.: - Megjön a papa.
- Aztán köszöni, hogy elnyomod.
R.: - A tévét?
- Ühüm.
R.: - Nem hagyják, hogy azt nézd, amit szeretnél?
- Nem hagyják.
R.: - Te vagy a legkisebb, igaz?
- Ühüm.
R.: - És vége van akkor a vacsorának és akkor a család mit csinál?
- Az apukám szokta nézni és az anyukám kint takarít a konyhában, mi meg a
Bumival veszekszünk.
R.: - Szoktatok ti beszélgetni apukáddal vagy anyukáddal arról, amit a
tévében láttok?
- Hát nem szoktuk megbeszélni.
R.: - És a Bumival?
- Vele sem. Neki egy titkot sem lehet elárulni, legfeljebb az anyukámnak és ma
össze fogjuk kenni magunkat, krémezünk, kifestjük magunkat, meg ...
R.: - Anyuval, vagy kivel?
- Anyuval, hát igen, azt beszéltük meg.
R.: - Szép leszel, képzelem. Hát ez jó program.
- Ma tévé helyett fogunk összekenni magunkat.
R.: - És ezt te nem bánod, hogy ma elmarad a tévé?
- Nem bánom, legfeljebb a Barátok köztet nézek. Mindennap kell nézni Barátok
köztet, szóval azt nézzük.
R.: - Miért kell, mi az, hogy kell Fruzsi? Ki mondta?
- Én.
R.: - Szívesen fölcserélnéd mindennap egy ilyen kis közös programra az
anyuval vagy apuval a tévénézést?
- Ahá.

2. feladat
Az alábbi táblázatban érveket olvashatsz a televíziózás mellett és ellen. Milyen érvek lehetségesek még?

3. feladat
Értelmezd az alábbi (metaforikus) kifejezéseket! Melyek használhatók a tévézés melletti és melyek a tévézés elleni állásfoglalás megfogalmazása során? Ha van még ötleted, egészítsd ki a sort!

  • az emberiség megrontója
  • az emberiség jótevője
  • az agy rágógumija
  • idiótadoboz
  • képláda
  • ablak a világra


4. feladat
Egy tizenéves iskolás fiú irodalomórán így vélekedett: "Napjainkban nincs szükség kötelező olvasmányokra, mert a film érdekesebb. Ráadásul a kötelezőkből film is készült - elég lenne ezt megnézni, ha már tananyag."
Egyetértesz-e a fenti kijelentéssel? Fogalmazd meg a válaszodat, amelyben a kijelentés ellen vagy mellette érvelsz, 5-6 mondatban!


5. feladat
Egy általános iskolában azért nem választották kötelező olvasmánynak Móra Ferenc A Kincskereső Kisködmön című regényét, mert a tanítónő szerint a műben ábrázolt szegénység ma már elképzelhetetlen Magyarországon.
Kell-e, hogy a kötelező olvasmány a mai korról szóljon? Érdekes lehet-e egy olyan regény, amelyben a szereplők világa, életkörülményei, gondolkodása és viselkedése teljesen eltér a miénktől? Fejtsd ki véleményedet 6-8 mondatban!

Érvelő szövegek I.  (03.01.)

Aiszóposz: A hangya és a tücsök

Hideg tél volt, és vihar zúdult le az Olümposzról. De a hangya sok gabonát hordott össze még aratás idején, és elraktározta a házában. A tücsök meg egy lyukba bújt, s majd meghalt az éhségtől és a nagy hidegtől sanyargatva. A hangyához könyörgött hát: adjon neki az élelemből, hadd egyen egy kis búzát, s ő is életben maradna. A hangya viszont így szólt hozzá: "Hát hol voltál a nyáron? Miért nem gyűjtöttél élelmet az aratáskor?" "Énekeltem és gyönyörködtettem a vándorokat" - felelte a tücsök. A hangya nagy nevetéssel felelte erre: "Hát akkor télen meg táncolj."

A mese arra tanít bennünket, hogy mi sem való előbbre, mint gondoskodni a betevő falatról, és nem henyélni.


La Fontaine : A tücsök meg a hangya

A tücsök dalolt egyre, bár

izzott a nyár,

úgyhogy mikor jött a komor

tél, része gond volt és nyomor:

még egy picinke kis darab

legye, vagy férge sem maradt.

Hát ment is a hangyához át

elpanaszolni nyomorát,

és kérte, adjon néki kölcsön,

zsákjába egy kis magot töltsön,

új aratásig legalább.

"Majd megadom, lesz erre gondom,

nyáron, tücsök-szavamra mondom,

a tőkét meg a kamatát."

Bosszantja a tücsök kalandja,

nem is adott magot a hangya. -

De ezt kérdezte végre tőle:

"Mit tettél a meleg időbe?" -

"Éjjel-nappal munkába voltam,

Fűnek-fának folyton daloltam." -

"Daloltál? rendben van, komám,

Akkor ma táncolj, szaporán.

1. Mi a véleményed az Aiszóposz által megfogalmazott tanulságról? Véleményedet röviden, 1-2 mondatban indokold meg! Használd az érvelés jellemző utaló- és kötőszavait! (Azért ..mert; ha....akkor; egyrészt...másrészt; következésképpen...; tehát...;mivel...; hiszen...; ugyanis...; így aztán...; ezért...)

2. A tücsök és a hangya ugyanarról a dologról egészen másképpen vélekedik. Találd ki, mi lehet az oka eltérő gondolkodásmódjuknak!

HANGYA
  • "Hát hol voltál a nyáron? Miért nem
  • gyűjtöttél élelmet az aratáskor?" (...) "Hát
  • akkor télen meg táncolj."
  • "Mit tettél a meleg időbe?" (...) "Daloltál?
  • rendben van, komám, / Akkor ma táncolj,
  • szaporán."

TÜCSÖK

  • "Énekeltem és gyönyörködtettem a
  • vándorokat"
  • "Éjjel-nappal munkába voltam, Fűnek-fának
  • folyton daloltam."
3. Válaszd ki azt a tételmondatot, amelyikkel inkább egyetértesz, és egészítsd ki egy érvvel!
  • a) Mások szórakoztatása (a dalolás, éneklés) is munka, mert / hiszen: ..........................
  • b) Mások szórakoztatása (a dalolás, éneklés) nem tekinthető munkának, mert/hiszen ..........................

4. Képzeld magad 'A mesék igazsága' elnevezésű elképzelt bírósági tárgyalásra!

  • Ha az előző feladatban az első érvet választottad, akkor a hangya, ha a másodikat, akkor a tücsök szerepében írd le "Megvédem az igazamat ebben a kérdésben ..." kezdetű 5-6 mondatos védőbeszédedet!

5. A tücsökre félig összefagyva találtak rá a mezőn. A tücsök a hangyát, a hangya a tücsköt okolja a helyzet kialakulásáért. Az ügy kivizsgálása érdekében vizsgálatot rendelnek el, beidézik a szomszédokat is kihallgatásra. Az alábbi álláspontok közül válaszd ki azt, amelyikkel inkább azonosulni tudsz, és tanúként érvelj a hangya vagy a tücsök igazsága mellett!

  • a) Balek lett volna a hangya, ha a tücsköt befogadja.
  • b) A szívtelen, irigy hangya a tücsköt magára hagyta.

6. Összegző kifejtésben cáfold meg az a) vagy a b) kijelentést!

  • a) Az állatmesék gyerekeknek szólnak, céljuk a gyönyörködtetés.
  • b) Az ókori mese tanulsága már igen távol van jelenkorunk emberétől.
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el