A határozatlan és az általános névmás
A HATÁROZATLAN NÉVMÁS
I. Fogalma
Egy személyt, dolgot, tulajdonságot, mennyiséget nem tudjuk, vagy nem akarjuk pontosan megnevezni.
II. Határozatlan névmások:
a) főnévi
ki? mi? valaki, valami
b) melléknévi
milyen? valamilyen,
mekkora? valamekkora,
miféle? valamiféle,
c) számnévi
hány? mennyi? valamennyi, valahány, néhány
AZ ÁLTALÁNOS NÉVMÁS
I. Fogalma
Az általános névmás mindenkire, vagy egy csoport minden egyes tagjára vonatkozik.
II. Általános névmások:
d) főnévi
ki? mi? akárki, akármi, bárki, bármi, mindenki, senki, semmi, ki-ki
e) melléknévi
milyen? akármilyen, bármilyen, bármelyik, semmilyen
mekkora? akármekkora, bármekkora,semekkora
miféle? akármiféle, mindenféle,
f) számnévi
hány? mennyi? akármennyi, akárhány, bármennyi, minden, semennyi
A névmások 3. - feladatok
I. Keress példát az idézetből az alábbi névmásokra! Írd le őket a füzetedbe!
1. melléknévi mutató névmás 2. főnévi általános névmás 3. személyes névmás 4. személyes névmás határozós alakja: (E/3.) 5. főnévi kérdő névmás
"ő pedig Bencéhez ily szavakkal fordult:
Mondd meg ezt, jó Bence, az édesanyámnak..."
"Azt mondád: igen nagy erő lakik benne."
"Hé! Ki az? hová mész? te vagy öreg Bence?"
"Senki sem állhatott ellent haragjának."
II. Írd ki a szövegből a névmásokat és határozd meg fajtáikat!
Mi a közös a vaníliafagylaltban, a gyömbéres kekszben és a pizzában? Igen, azt tudom, hogy legszívesebben mindet felfalnád. A helyes válasz: mindegyikben olyan fűszerek vannak, amelyek növényi eredetűek. A gyógynövények nemcsak gyógyhatásúak, hanem ízük, illatuk miatt főzéshez, parfümkészítéshez is használják őket. A fűszernövények azonban semmi másra nem jók, csak főzésre. A sáfrányt alkalmazzák arra, hogy ételt sárgára színezzék, vele ízesítik például a rizst is. Miért egyike a sáfrány a legdrágább fűszereknek? Azért, mert ahhoz, hogy egy kilogrammot nyerjünk, 400 000 virág bibéjére van szükség. Ebből készül a fűszer.
III. Írj a képek alapján 5 visszaható, vagy kölcsönös névmást tartalmazó mondatot!

A névmások - gyakorlás 2
1) Állapítsd meg, hogy a felsorolt szövegek kiemelt szavai milyen névmások!
A) "Én én vagyok magamnak,
s neked te én vagyok,
s te én vagy magadnak,
két külön hatalom.
S ketten mi vagyunk.
De csak ha vállalom."
B) "Miklós messze tette magát azon az éjjel,
Szembeszállt az esővel, villámmal és széllel.
És midőn a hajnalt a homályt elverte,
Magát egy sivatag pusztaságban lelte."
C) "Elváltak egymástól, mint ágtól a levél;
Mindkettőjök szíve lett puszta, hideg tél."
D) "Az enyim, a tied mennyi lármát szüle,
Miolta a mienk nevezet elüle.
Hajdan termőföld, míg birtokká nem vált,
Per és lárma nélkül annyi embert táplált..."
E) "Bort ez csobolyóban, az kecsketömlőben,
Kenyeret hoz amaz bükkfa teknőben"
F) "Melyik korban játszódik a regény? Mi a pontos címe? Ki a főszereplője? Hány éves a főszereplő a történet kezdetén? Milyen hangulatú a regény befejezése?"
2) Írd le a füzetbe az igaz állításokat a névmásokról!
- A névmások nem toldalékolhatók.
- A névmások ugyanolyan mondatrészek lehetnek, mint azok a szófajok, amelyeket helyettesítenek.
- Kölcsönös névmásból csak egy van.
- Visszaható névmásból csak egy van.
- Az általános névmás rendszerint összetett névmás, tipikus előtagjai a né- és a vala-.
- Az általános névmás lehet összefoglaló (v. gyűjtő), tagadóan összefoglaló (v. tagadó) és megengedő.
- A vonatkozó névmás egyszerre névmás és kötőszó, mert kapcsoló szerepű, és a kötőszókhoz hasonlóan nem toldalékolható, nem tölt be mondatrészszerepet.
- A kérdő névmás sosem hiányozhat a kiegészítendő kérdő mondatfajtából.
3) Keress névmásokat az alábbi betűtáblán!

A névmások gyakorlás
Mindenki azt hányja a szememre, hogy folyton otthon kuksolok. "Maga még fiatal - mondják -, ki látott már ilyesmit!" De én nem vagyok akármilyen fiatal. Olyan vagyok, amilyen vagyok. Ne is áltassuk egymást: nem lehetünk valamennyien egyformák!
2) Szemléltesd a maga névmás jelentéseit egy-egy mondatban!
3) A betűk átrendezésével találd meg a névmásokat! Írd le őket a füzetedbe, azokat, amelyek kategóriáját még nem ismered karikázd be, a többinek határozd meg a fajtáját!
EDITÉT, GYÍ, MEGÁS NYAK, ARRA VELEM, NAGY TUTI , MIKRO, ILYEN MÁRKA, HÁNYADIKA
4) Milyen névmások a mondatok kiemelt szavai?
a) Ha önmagamba nézek, be kell ismernem: én sem vagyok hibátlan.
b) Már megint ugyanazokat hoztad?
c) Mennyire volt nehéz a dolgozat?
d) Semmit sem tettek egymásért.
e) Maga az új kolléga?
f) Büszke lehetsz magadra!
g) Maga készítette eszközökkel dolgozott.
A névmások - online feladatok (bevezető)
Az alábbi linkekre kattintva játékos feladatokat találsz:
https://learningapps.org/3033774
https://learningapps.org/2196471
A határozószó - online feladatok
https://learningapps.org/3310539
A jellemzés
I. Milyen különbséget vehetünk észre a két jellemzés között? a 2. is jellemzésnek tekinthető?
1) ... néhány
pillanat múlva az oldalfal középen kétfelé nyílt, s belépett
rajta egy
hölgy.
Az
ezeregy éji mesék egyik bűbájos alakja; hosszú, bokáig érő
perzsa kaftánkában, (...), karcsú derekát arannyal áttört öv szorítá, (...) a kaftán hosszan lelógó ujjai elöl
fölhasítva, s csak a váll hegyén tartva össze, végig láttatni
engedték a legremekebb karokat, minőkről szobrász álmodhatott
valaha. Arca a kaukázusi nemes jelleg, a legtökéletesebb tojásdad,
finom metszésű orr, élveteg ajkak, hosszú, holdgömbölyű
szemöldök és a legfeketébb égető szemek; fejét nem ékíti
semmi, csupán két földi érő hajfonadék királyi
dísze.
2). "Lehajol, egy katonának vizet ad. Egy másik arcáról letörli a véres verítéket. Apja lángoló fakezét eloltja. Majd a bástyán forgatja tőrét. Gergely elől kivéd egy török támadást. Egy dervis kardja fejét találja, s zsákként dől el egy ágyú mellett."
II. Az alábbi mondatok közül melyiket írnád bele egy jellemzésbe? Miért nem tartod megfelelőnek a többi mondatot? Fogalmazd át ezeket úgy, hogy használhatók legyenek!
1. A nő szikár termetű, barna, erős, ideges alak volt, kemény kifejezésű, összeszorított ajkakkal, de szelíd, biztató szemekkel.
2. A srácnak nagy orra és előreálló, hiányos fogsora van.
3. A szomszéd néni rosszindulatú és pletykás.
4. Katinak elbűvölő hangja van, az angyalok is sírnának a gyönyörűségtől, ha hallanák.
5. Egy faluból jöttek ők ketten, huncutak, vidámak és jókedvűek voltak mindig.
III. A következőkben két jellemzést is olvashatsz Toldi Miklósról. Véleményed szerint melyik a jobban sikerült fogalmazás, és miért?
1) Toldi igazi vitéz volt: bátor, rettenthetetlen, becsületes. Vitézségét az igazság szolgálatába állította. Megmentette az ország becsületét hősiességével. Nem kérkedett cselekedeteivel. Emberfeletti erejű, példaértékű hős számomra.
2) Toldi a király előtt nem tagadta vétkét, ebből a cselekedetéből is látszik, hogy felelősségteljes. Az uralkodónak tetszett ereje, bátorsága. Valószínűleg feltűnt neki Miklós nyílt, egyenes beszéde. Mennyivel más volt a fiatal Toldi, mint a királyi udvar hízelgő, hazug, pletykázó udvaroncai. Már ebből az ellentétből is érezhető, hogy hűsünk kiemelkedő figurája a történetnek. Miklós tettel akarta jóvátenni bűnét, nem pedig álnok és hazug szavakkal, mint ahogy azt György tette. Gondolatait egyszerű, szívből jött szavakba öntötte, mely által elnyerte Lajos király kegyelmét.
Gyakorlás - Szófajok (főnév, melléknév, számnév)
1) Határozd meg a következő köznevek fajtáját!
lámpa, béke, futás, hegység, vas, kutya, falka, kapzsiság, ugrálás.
2) Írd be a megfelelő helyre a szavakat!
vadász, fényes, autónk, okosabb, vöröshagyma, házban
Képzett melléknév:
Fokozott melléknév:
Ragos főnév:
Képzett főnév:
Összetett főnév:
Főnév + birtokos személyjel:
3) Írd le betűvel az alábbi számokat!
1.848, 2.010, 1.000.000, 10.000, 5.321,
4) Toldalékold -val -vel az alábbi tulajdonneveket!
Félix. Rátz, Kiss, Madách, Végh, Ivett
5) Lásd el -i / -beli képzővel az alábbi tulajdonneveket!
Mikszáth, Eötvös József, Madách Színház, Honvédelmi Minisztérium, Országos Széchenyi Könyvtár.
6) Írd le helyesen az alábbi földrajzi neveket, majd lás el őket -i képzővel!
[sváb hegy]
[csepel sziget]
[petőfi utca]
[erzsébet híd] .
[új zéland]
[alcsi holt tisza]
[kaszpi tenger]
[vas mihály hegy]
7) Keresd meg és írd le helyesen a helytelenül írt szavakat!
Élet És Tudomány, Szózat, A Kőszívű ember fiai, árvácska, Nyugat, Magyar Értelmező Kéziszótár, Kis éji zene,
A földrajzi nevek helyesírása (-i képző)
I) Képezz az alábbi földrajzi nevekből -i képzős alakot! A füzetedbe dolgozz!
Pl.: Európa --> európai
1) Ausztria
2) Tamási
3) Huszt
4) Duna
5) Magyarország
6) Budapest
7) Arany-patak (közszó!)
8) János-dűlő
9) Balaton-felvidék
10) Holdvilág-árok
11) Szent Anna-tó
12) Vas Mihály-hegy
13) Holt-Tisza
14) Magas-Tátra
15) Győr-Moson-Sopron
16) Új-Dél-Wales
17) Kelet-Közép-Európa
18) Holt-Tisza-Berek
19) János-dűlő-oldalas
20) Francia Köztársaság
21) Római Birodalom
22) Budai út
23) Váci utca
24) Erzsébet híd
25) Amerikai Egyesült Államok
Nyelvtan feladatok - 6. osztály (Az ige)
1. Egészítsd ki a táblázatot!
Írd be az igemódok és az igeidők nevét, majd a megfelelő helyre a tud ige E/3. személyű alanyi és tárgyas ragozású alakjait!

2. Keresd az igéket!
Írj le az idézetből tíz igét!
"Körülnézett. Csupa alvók. Ha ő átszökhetne köztük. De át kell szöknie, másképpen nem kerülhetnek vissza a faluba. A kis Éva mellette aludt. Megrázta gyöngéden, és a fülébe súgta: - Vicuska! Vicuska! Évica fölébredt. Bámulva nézett Gergőre, mint a kismacska, mikor idegent lát. Egy aszab ült ott éppen a kocsi mellett. Aludt az úgy, akár az egész tábor elmehetett volna annak az egy keréknek a híján, amelyhez támaszkodott."
3. A szövegben előforduló igealakok közül ötöt meghatároztam. A meghatározások mellé írj ki a szövegből egy-egy megfelelő igealakot!
3/1. Kijelentő mód, múlt idő, E/3., tárgyas ragozás
3/2. Feltételes mód, jelen idő, E/3., alanyi ragozás
3/3. Kijelentő mód, jelen idõő, E/3., alanyi ragozás
3/4. Feltételes mód, múlt idő, E/3., alanyi ragozás
3/5. Kijelentő mód, múlt idő, E/3., alanyi ragozás
4. Ragozd a következő igéket a megadott példa szerint!
Példa: járta járjátok járd
4/1. olvas
4/2. hisz
4/3.küld
4/4.edz
4/5.lát
4/6.játszik
4/7.javít
4/8.húz
5. Gyűjts, és kapcsolj igekötőket az olvas igéhez!
5/1.Alkoss mondatot mindegyik igekötős igével!
6. Javítsd a hibát!
a) Húzd alá a mondatok hibás szavait, és írd le helyesen a mondatokat!
Hiába akarnák enni, egy falatot se tudnák már lenyelni.
Otthon se eszek sokat.
Igaz, hogy egy héttel elhalasszuk a kirándulást?
Nem bánom, megnézhessük a képeidet!
b) Írd le helyesen az igekötős igéket!
el megy
hozdát
megakarják oldani
számoldmeg
meglehet keresni
7. Összekeveredtek a helyesírási szabályok, írd le őket javítva!
7/1. Ha az igekötő az ige előtt áll, akkor hosszú s-t is írunk.
7/2. Ha a t végű igék felszólító módú alakjában hosszú s-t ejtünk, akkor egybe írjuk az igével.
7/3. Ha az igekötő és az ige közé más szó ékelődik, akkor a j módjel teljesen hasonul az igetőhöz.
7/4. Ha az igekötő az ige után áll, akkor mindhárom szót külön írjuk.
7/5. Ha az ige z-re,
dz-re, s-re és sz-re végződik, akkor külön írjuk.
8.Keresd meg a mondatokban az igéket, majd csoportosítsd a tárgy szempontjából!
8/1. Ötösre írom a dolgozatot.
8/2. A nagymama barack levárt főzött.
8/3. Egész éjjel dörgött az ég.
8/4. Tamás hallgatja az előadást.
8/5. A lány hazafelé ballagott.
8/6. Délután erősen fújt a szél.
9. Milyen ragozásúak a következő igék? Alanyi (általános), vagy tárgyas (határozott)
9/1. Írom
9/2. tanulom
9/3. Írok
9/4. Küldöm
9/5. Tanulok
9/6. Küldök
10. Ragozd az igéket a meghatározásoknak megfelelően!
10/1. Tanul: T/2, jövő idő, kijelentő mód, határozott ragozás.
10/2. Olvas: E/1, jelen idő, feltételes mód, általános ragozás.
10/3. Játszik: T/1, múlt idő, feltételes mód, általános ragozás.
10/4. Mesél: T/3, jövő idő, kijelentő mód, határozott ragozás.
10/5. Hisz: E/3, múlt idő, feltételes mód.