Összefoglalás - Szülőföld

1) Fogalmak:

Refrén:

Ismétlődő verssor, versrészlet. Célja a nyomatékosítás.

Tájleíró költemény:

Lírai műfaj, melyben a tájhoz fűződő érzelmek jelennek meg elsődlegesen.

Úti levél

Beszámoló egy utazás élményeiről, mely nem csak a címzettnek szól.

2) Verselések:

Ütemhangsúlyos verselés

A hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozásán alapul.

Alapegysége az ütem.

Időmértékes verselés

A hosszú és rövid szótagok szabályos váltakozásán alapul. (Hosszú a szótag, ha a magánhangzó hosszú, vagy rövid magánhangzó után 2 vagy több mássalhangzó áll. Rövid a szótag, ha a magánhangzó rövid és utána max. 1 mássalhangzó áll.

Alapegysége a versláb.

Tanult verslábak:

trocheus - u (téli)

spondeus - - (bolygó)

jambus u - (madár)

Szimultán verselés:

Olyan verselési forma, mely egyszerre időmértékes és ütemhangsúlyos is.

3) Rímek:

-páros rím a a b b

-keresztrím a b a b

-ölelkező rím a b b a

-bokorrím a a a a

4) Költői képek felismerése idézetekből

Hasonlat, metafora, megszemélyesítés.

5) Művek felismerése idézetek alapján

Petőfi Sándor: Az alföld, Szülőföldemen, Úti levelek,

Szabó Lőrinc: Balassagyarmat

6) Fogalmazás: (választható a két téma közül) 

1. Mit jelent számodra a szülőföld/település, ahol élsz? (objektív leírás + saját élmények, érzések).

2. Hol élnél szívesebben? (falu, város, nagyváros) Miért? Indoklással, érvekkel alátámasztott fogalmazás.  

 5. osztály irodalom
Petőfi Sándor: János vitéz összefoglalás

Petőfi Sándor

Kiskőrösön született, 1823. január 1-jén.

Szülei: Petrovics István mészáros és Hrúz Mária cselédlány. A költő többek között Aszódon, Selmecbányán, Pesten és Pápán is tanult. Költői pályafutása Aszódon kezdődött. 1842-ben nyomtatásban is megjelent első verse, A borozó.

1846 őszén megismerkedett Szendrey Júliával, s egy év múlva feleségül is vette. Hamarosan meg is született fiúk, Petőfi Zoltán.

1848 elején a márciusi ifjúság fő szervezője lett. Bem tábornok seregében őrnagyi rangot kapott. Vele harcolt egészen 1849. július 31-ig , amikor a segesvári csatában, hősökhöz méltóan életét áldozta a magyar szabadságért.

János vitéz

1844-ben a Kisfaludy Társaság pályázatára adta be a költő a János vitéz kéziratát. Nemcsak az első díjat nyerte meg vele a költemény, országosan ismertté tette Petőfi nevét.

Műfaja: Elbeszélő költemény. Az epika műnemébe tartozik, formája verses, cselekményes, költői képeket tartalmaz, több helyszínen játszódik, fő- és mellékszereplői vannak.

Verselése: ütemhangsúlyos verselésű, felező 12-es. A vers ritmusát a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozása adja. Elnevezés: a sorok szótagszáma és az ütemek száma alapján.

"Tüzesen süt le a // nyári nap sugára 12 szótag 6 // 6

Rím: a sorvégi hangok összecsengése.

Rímfajták, rímképletek:

Páros rím a a b b

Keresztrím a b a b

Ölelkező rím a b a b

Bokorrím a a a a

Félrím x a x a

Költői eszközök:

Hasonlat:

Két dolog összehasonlítása, közös jegyek alapján,

Pl: Jancsi gazdája bőg, mint aki megbőszült.

Metafora:

Két dolog azonosítása, közös jegyek alapján,

Pl: "Szívemnek gyöngyháza, lelkem Iluskája" (A gyöngyház Iluskát jelenti, vele azonos.)

Megszemélyesítés:

Élettelen dolgokat élőlényekre jellemző tulajdonságokkal érzelmekkel, cselekvésekkel ruház fel.

Pl: " Mikor a nap fölkelt, s a holdat elküldte" ( fölkelni,valakit elküldeni az ember tud.)

Költői alakzatok:

Fokozás:

"Miért nem estem el háború zajában?

Miért a tengerben sírom nem találtam?"

Ellentét:

"Volt a fazekasnak jó nagy szeme, szája,

De mégis kicsiny volt az álmélkodásra"

Párhuzam:

"Ragadta őt a víz, magasra, magasra

Hogy tetejét érte már a felhő rajta"

Fogalmak:

Epizód: Történet a történetben, amely nem befolyásolja alapvetően a történetet, de színesebbé

teszi azt.

Konfliktus: Az ellentétes erők összecsapása.

Monológ: Belső beszéd, amiből megismerjük a szereplő gondolatait.

Dialógus: Párbeszéd, melynek során a szereplők egymással beszélnek

Alliteráció: Betűrím, az egymást követő szavak azonos betűvel kezdődnek.


Lehetséges fogalmazások:

1) Jellemzés (6-8 mondatban) a francia királyról.

2) Jellemzés (6-8 mondatban) Jancsi gazdájáról.

Értékelési szempont a fogalmazásokban:

Stílus (szóhasználat, nyelvhelyesség)

Forma (tagolás, bekezdések)

Tartalom (a tulajdonságokat meg kell indokolni)

Helyesírás   

5. osztály irodalom - Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk

I. Molnár Ferenc:

• 1878. január 12-én született Budapesten.

• A budapesti Református Gimnázium tanulója volt.

• 1898-ban jelent meg az első elbeszéléskötete (Magdolna és egyéb elbeszélések),

• 1901-ben az első regénye (Az éhes város).

• 1914-1915-ben haditudósító volt a galíciai fronton.

• 1939-ben a fenyegető nemzetiszocializmus elől menekült Amerikába.

• 1952. április 1-jén New Yorkban halt meg gyomorműtét közben. Sírja New Yorkban található.

• Egykori tanára, Rupp Kornél felkérésére írta meg a regényt (A Pál utcai fiúk)

• A Pál utcai fiúk először egy budapesti diáklap, a Tanulók Lapja hasábjain jelent meg folytatásokban (1905-1906).

• Főhősét, a kis Nemecseket legjobb gyerekkori barátjáról, a vele egyidős Feiks Jenőről mintázta.

• A regény önéletrajzi ihletésű. Valóságos helyszíneken és karaktereken alapul.

II. Fogalmak:

1) Regény: Az epika műnemébe tartozó műfaj. Cselekménye, története van, több helyszínen játszódik. Fő- és mellékszereplői vannak. Elbeszélés mellett leíró és párbeszédes részeket is tartalmaz.

Fajtái: családregény, történelmi regény, fejlődésregény, társadalmi regény, kalandregény, háborús regény, ifjúsági regény, krimi, tudományos regény stb...

Ifjúsági regény: Fiatalabb olvasók számára íródott, szereplői is gyermekek.

2) Konfliktus: Az ellentétes erők összecsapása

3) Cselekmény:Az események láncolata Elemei: Előkészítés, bonyodalom, kibontakozás tetőpont, megoldás

Előkészítés: A természetrajzórán megismerjük a szereplők közül a Pál utcai fiúk (pl. Nemecsek,Boka, Csele, Barabás és Kolnai), s hamarosan hallunk a vörösingesekről is (Áts Ferenc, aPásztorok), akik einstandot követtek el Nemecsekkel szemben: erőszakkal elvették a játékgolyóit.

Bonyodalom: Áts Feri elrabolja a grundról az egyik játék erőd zászlóját. A Pál utcaiak elnökötválasztanak Boka János személyében, s elhatározzák, hogy visszavágnak a vörösingeseknek.

Kibontakozás: Megindul a küzdelem a grundért, melynek főbb eseményei:

- Bokáék esti látogatása a Füvészkertbe

- hadüzenet, készülődés a csatára (tét: ki játszhat a grundon)

- Nemecsek hőstettei: kényszerű fürdőket vesz, kísérletet tesz a zászló visszaszerzésére

- Geréb árulása és visszatérése a Pál utcaiakhoz

- Döntő harc a grundért

Emellett zajlik a gittegylet története

Tetőpont: Nemecsek betegágyból felkelve a grundra siet, s Áts Feri legyőzésével eldönti a csatáta Pál utcaiak javára.

Megoldás: Nemecsek halála, a grundot beépítése

4) Jellem: A szereplő tulajdonságainak összessége

Jellemzés módja:

- Az író maga mutatja be

- Más szereplő mutatja be

- A szereplőt beszéde jellemzi

- A szereplőt tette jellemzi

- A szereplőt környezete jellemzi

5) Tér - és időviszonyok:

A Pál utcai fiúk című regény Budapesten (8. 9. kerületek) játszódik. Legfontosabb helyszínei az iskola, a grund, a Füvészkert és Nemecsekék lakása. A mű 1889-ben (19. század végén) játszódik.

6) Elbeszélői nézőpontok:

a, szemlélő elbeszélő - annyit tud, mint az olvasó, nem ismeri az előzményeket.

b, mindentudó elbeszélő - pontosan ismeri az előzményeket, a szereplőket és gondolataikat is.


III. A Pál utcai fiúk:

1. Iskolák:

Pál utcai fiúk: Lónyay Utcai Református Gimnázium

Vörösingesek: Józsefvárosi Reálgimnázium

2. Jellemek:

Boka János: Megfontolt, társainál érettebb, szelíd becsületes fiú. Igazságszerető. Rokonszenves, szeretettel néztek mindig rá társai. Ugyanakkor nem mindig következetes. Híven őrködött Nemecsek betegágya mellett.

Nemecsek Ernő: Sovány, gyönge gyerek. Csendesen követte az utasításokat, félénk, de nem gyáva. Önfeláldozó viselkedése révén válik hőssé.

Csele: Végtelenül csinos, piperkőc fiú, úgy is nevezi az író, hogy gigerli.

Csónakos: Gyerekes, vidám, kedves fickó, füttyei sokatmondóak. Örömében vagy meglepetésében egyaránt óriásiakat füttyent. Csöppet sem félős.

Weisz és Richter: A polgári milliőből kikerülő fiúk. Jómódúak, nagyvárosiak, öntudatosan polgárok.

Csengey: A legjobb tanuló, az első padban ül.

Kolnay és Barabás: Nem szeretik a konfliktusokat, inkább elfutnak, mintsem vállalják a próbatételeket.

Geréb: Féltékeny Bokára. Igyekszik befolyásolni társait. Gyanúsan viselkedik. Amikor rájön arra, hogy árulásával mit követett el, megpróbál mindent megtenni azért, hogy hibáját jóvátegye.

Pásztorok: Fenyegetően viselkedtek a gyengébbekkel szemben. Erőszakoskodók voltak, de egyikük sem javíthatatlan.

Wendauer: A legkisebb vörösinges, polgári származású.

Áts Feri: Erős, hihetetlenül merész. Szigorú, ugyanakkor igazságos vezér, nem tűr ellentmondást. Őszinte sajnálatot érzett Nemecsek iránt.

3. Idegen/régies szavak, kifejezések:

Gittegylet: A formaságokban kimerülő tevékenység, jelentéktelen, de fontoskodó egyesület gúnyos megnevezése.

Krajcár: A legkisebb értékű aprópénz a 19. században

Verkli: Rögzített dallomot játszó, hajtókarral működtetett mechanikus hangszer.

Einstand: Amikor az erősebb jogán valakinek lefoglalják a tulajdonát.

Golyózás: A játék célja a golyók ütköztetése és azok megszerzése.

Gigerli: Ficsúr, piperkőc, elegáns fiatalúr

Fiáker: Kétlovas, zárt bérkocsi, a taxi "két lóerős" elődje

Lehetséges fogalmazási témák a dolgozatban: (érvekkel alátámasztott fogalmazások!)
1) Egyetértesz azzal, hogy Nemecsek Ernő változott a legtöbbet a regényben? (Milyen volt kezdetben? Konkrét példák a regényből...)
2) Ki a regény főszereplője? 

5. osztály irodalom - a mese

Műnemek: Epika, líra, dráma.

Mese: Epika műnemébe tartozik. Fantasztikus-csodás elemekkel átszőtt kitalált történet.

A mese fajtái:

1. Tündérmese:

Olyan mese, melyben csodás lények, varázslatok szerepelnek. A szereplők gyakran átváltozásra is képesek.

2. Állatmese:

Szereplői emberre jellemző tulajdonságokkal rendelkező állatok.

3. Fabula:

Tanulságot tartalmazó, állatokat szerepeltető tanmese.

Pl: La Fontaine: A róka és a gólya

4. Csalimese:

Rövid, beugratós mese, amely meglepetésszerűen zárul.

Pl: A megszámlálhatatlanul sok juh

5. Láncmese:

A láncmesében váratlanul ér véget az újra és újra megismétlődő jelenet.

Pl: A kakas és a pipe

A mesék eredetük szerint:

1. Népmese:

Szerzője ismeretlen, szájról-szájra a nép ajkán terjed. Emiatt kisebb-nagyobb változásokon megy át. Pl: Tündérszép Ilona és Árgyélus, A csillagszemű juhász

2. Műmese:

A műmese szerzője ismert: az írni-olvasni tudó közönség számára készül, nyomtatásban jelenik meg. Pl: Jacob és Wilhelm Grimm: Holle anyó

A mesék formájuk szerint:

1. Próza: Kötetlen folyamatos beszéd és írás. Minden kötöttségtől (pl.: rím, ritmus) mentes.

Pl: Tündérszép Ilona és Árgyélus.

2. Vers: Olyan, amelynek valamilyen ritmusa van (rím). Megjelenési formáját szabályos hosszúságú sorok jellemzik. Pl: La Fontaine: A róka és a gólya.

Meseszámok: 3, 7, 12, 21, 24, 33, 66, 77, 99, 100, 101

Dolgozatban: foglald össze 8-10 mondatban a neked legjobban tetsző mese cselekményét.

Újraolvasni: A csillagszemű juhász, Tundérszép Ilona és Árgyélus, A róka meg a holló, Jacob és Wilhelm Grimm: Holle anyó.

A dolgozatban fel kell tudni ismerni a fenti mesék szereplőit, valamint jellemezni (tulajdonságaik - milyennek ismertem meg?)  

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el