7. irodalom
A középkor irodalma 2. Világi kultúra
I. Történelmi háttér:
1. 12-13. század → gazdasági élet fellendülése → cserekereskedelem - görög-arab műveltség
2. tudományok, művészetek virágzása → első egyetemek 11. század Bologna (13. század Sorbonne)
- Műveltség: hét szabad művészethez kötötték:
- nyelvtan (grammatika)
- szónoklattan (retorika)
- gondolkodás tudománya dialektika
- csillagászat (asztronómia)
- számtan (aritmetika)
- mértan (geometria)
- zene
- → ezek után orvosi, teológiai, egyházi tanulmányok
(lovagi erények: Légy bátor! Légy illedelmes! Légy higgadt! Légy kitartó! Légy hű! Légy nagylelkű! Segítsd a gyengét!)
II. Lovagi irodalom:
főúri, uralkodói udvarokLovageposz:
- A lovageposz középkori epikus műfaj.
- Magasztos célokért vívott hősi harcokról szóló verses, énekelt lovagi elbeszélés.
- Szereplői, tárgyai, tájai gyakran allegorikusak.
- Epikus, prózai.
- A főhős az eszményi lovag megtestesülése, egyszerre a legkiválóbb harcos, a leghívebb alattvaló, a legkeresztényibb keresztény, a legodaadóbb szerelmes.
- Trubadúroknak hívjuk a középkori francia lovagi költőket, akik leginkább a szerelemről és a hősi tettekről verseltek.
- A trubadúrlírával párhuzamosan kialakult a német lovagi költészet, a Minnesäng (minnezáng) is.
- A trubadúrok és a minnesängerek költészetének középpontjában az egyik legfőbb lovagi kötelesség, az "úrnő" hódoló tiszteletének kifejezése állt. A hölgy mindig nemes asszony, akit elérhetetlen, angyali, tökéletes lényként dicsőítettek a lovagok.
III. Vágánsköltészet
- A vágánsok (vándorló diákok) költeményeinek legfőbb témája a szerelem dicsérete és az életöröm hirdetése volt.
- Főleg latin nyelven verseltek, sokszor a gúnyos és lázadó hang jellemezte műveiket.
- Költészetük jelentősen gazdagította a középkor világi líráját.
A középkor irodalma 1. - Egyházi kultúra
1. Történelmi háttér:
-
Történelmi
középkor: 476-1492 (Nyugatrómai
Birodalom bukása - Amerika
felfedezése)
- Művészettörténeti középkor: 2-3. századtól 14 század vége, 15. század eleje.
2. Művészettörténeti középkor:
Ókereszténység (2-3. -- 5-6. századig)
Román / Romanika (12-13. század)
Gótika (14-15. század eleje)
Ókeresztény művészet:
- Első szakasz: el nem ismerés kora (megtűr, üldöz)
- Második szakasz: szabad vallásgyakorlat (313), majd az államvallássá válás (391)
- Harmadik szakasz a kereszténység terjedése Európában, egészen a romanika megjelenéséig (X. század).
- Az ókeresztény művészet csak a katakombák (a szegény és üldözött keresztények föld alatti és sziklába vájt temetkező és gyülekező helyei) falait díszítő festményekre és valamivel később a kőszarkofágok reliefjeire szorítkozott.
3. Stílusirányzatok:
Adott körszak több művészeti ágában megjelenő sajátosságok.
A, Romanika: (román)
Elnevezés: építészetben az ókori Róma művészetét tekintették irányadónak.
Vastag falak, a kicsi, félköríves ablakok és a félköríves mennyezetek jellemezték.
Fontos szempont volt az épületek védhetősége→ a harcoló egyház korának is nevezik.
B, Gótika
Ég felé törő falak., nagy, színes üvegű ablakok. (áhítat) → diadalmas egyház korának.
4. Egyházi kultúra:
a kultúra szervezői az egyházatyák (ők ismerték az írást)
(első iskolák)
a kultúra fő központjai a kolostorok voltak
az irodalom alkotói a szerzetesek
5. Irodalmi művek:
Tanító jellegűek
prédikációk, bibliai magyarázatok
szentek életéről szóló legendák (epika)
elterjedt a himnusz műfaja (líra) → vallásos jellegű, Istent vagy isteni hatalma(ka)t dicsőítő, hozzá(juk) segítségért fohászkodó, imaszerű lírai műfaj
középkori legendák szent életének, a velük kapcsolatos csodás történeteknek prózai vagy verses elbeszélése
6. Kódexek:
kézzel írott könyv
jelentése: fatábla → először fatáblákra írták, majd vékony állatbőrre (pergament), később papírt használtak
gazdagon díszített
iniciálékkal (díszes kezdőbetű) és miniatúrákkal látták el
Kódexek őrzik a krónikákat és a gesztákat is.
Krónikák: az eseményeket idő rendben beszélik el. Képes krónika: a kézzel írt alkotás 1360 körül keletkezett, Nagy Lajos király uralkodása idején. Szerzője feltehetőleg Kálti Márk volt.
Geszták: nem mindig időrendben beszélik el az eseményeket. A hitelesség kevésbé érvényesül bennük, a gesztaíró arra törekszik, hogy igazolja az adott uralkodócsalád trónhoz való jogát, ugyanakkor a nemzetség, a nép származását is hitelesítse. Két gesztánk is készült Gesta Hungarorum (magyarul: A magyarok viselt dolgai) címmel.
Év eleji ismétlés - verstan
1. Műnemek
Az irodalmi művek nagy csoportjai.
Epika (cselekményes)
Líra (versek, érzelmek)
Dráma (színpadra szánt művek)
2. Műfajok
A műnemeken belüli kisebb csoportok
(epigramma, dal, elbeszélő költemény, ballada stb...)
3. Verselés
A versek ritmusát adják.
Kétféle verselési módot
különböztetünk meg:
Ütemhangsúlyos verselés:
A hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozása adja a ritmusát.
Elnevezés a sorok szótagszáma alapján.
Időmértékes verselés
A rövid (u) és hosszú (-) szótagok szabályos váltakozása adja a ritmusát. A sorokban a magánhangzók alatt jelöljük.
Rövid a szótag: ha a magánhangzó rövid, és utána max. 1 mássalhangzó állHosszú a szótag: ha a magánhangzó hosszú, vagy rövid magánhangzó után 2 vagy több mássalhangzó áll
(Mindig magánhangzótól magánhangzóig vizsgáljuk, nem állunk meg a szóhatárokon, sem a sorvégeken)
Versláb: szótagok kapcsolata
Spondeus: - -
Daktilus - u u
Trocheus: - u
Jambus: u -
Disztichon:
Egy hexameter és egy pentameter sor kapcsolata. Időmértékes verssor.Hexameter:
Daktilusokból és spondeusokból álló verssor, az 5. versláb mindig daktilus, az utolsó versláb lehet trocheus.

4. Rímek
páros: a a b b
bokor: a a a a
fél: x a x a, a x a x
ölelkező: a b b a
kereszt: a b a b
5. Költői képek
hasonlat: két dolog összehasonlítása (mint)
metafora: két dolog azonosítása (a=b pl.: "gyere ki galambom, gyere ki gerlicém" János vitéz Iluskának, a galamb = Iluska)
megszemélyesítés: élettelen dolgokat élőkre jellemző tulajdonságokkal ruház fel (pl.: mosolyog a nap)
allegória: elvont fogalom megszemélyesítése, képben való ábrázolása (pl.: Toldi álom pillangó képében)
metonímia: névcsere.
A szavak közötti kapcsolat lehet:
anyagbeli: nincs egy vasam sem (vas szó a pénz helyett)
időbeli: századunk felfedezései (a században élő tudósok)
térbeli: alszik a város (a városban élő emberek)
ok-okozat: itták a mámort (alkoholt ittak, okozat a mámor)