7. irodalom

A középkor irodalma 2. Világi kultúra

I. Történelmi háttér:

1. 12-13. század → gazdasági élet fellendülése → cserekereskedelem - görög-arab műveltség

2. tudományok, művészetek virágzása → első egyetemek 11. század Bologna (13. század Sorbonne)

  • Műveltség: hét szabad művészethez kötötték:
  • nyelvtan (grammatika)
  • szónoklattan (retorika)
  • gondolkodás tudománya dialektika
  • csillagászat (asztronómia)
  • számtan (aritmetika)
  • mértan (geometria)
  • zene
  • → ezek után orvosi, teológiai, egyházi tanulmányok
3. kereszteses háborúk → lovagok (11-15.szd.)
(lovagi erények: Légy bátor! Légy illedelmes! Légy higgadt! Légy kitartó! Légy hű! Légy nagylelkű! Segítsd a gyengét!)

II. Lovagi irodalom:

főúri, uralkodói udvarok

Lovageposz:

  • A lovageposz középkori epikus műfaj.
  • Magasztos célokért vívott hősi harcokról szóló verses, énekelt lovagi elbeszélés.
  • Szereplői, tárgyai, tájai gyakran allegorikusak.
Lovagregény:
  • Epikus, prózai.
  • A főhős az eszményi lovag megtestesülése, egyszerre a legkiválóbb harcos, a leghívebb alattvaló, a legkeresztényibb keresztény, a legodaadóbb szerelmes.
Trubadúrdal :
  • Trubadúroknak hívjuk a középkori francia lovagi költőket, akik leginkább a szerelemről és a hősi tettekről verseltek.
Minnesäng:
  • A trubadúrlírával párhuzamosan kialakult a német lovagi költészet, a Minnesäng (minnezáng) is.
  • A trubadúrok és a minnesängerek költészetének középpontjában az egyik legfőbb lovagi kötelesség, az "úrnő" hódoló tiszteletének kifejezése állt. A hölgy mindig nemes asszony, akit elérhetetlen, angyali, tökéletes lényként dicsőítettek a lovagok.

III. Vágánsköltészet

  • A vágánsok (vándorló diákok) költeményeinek legfőbb témája a szerelem dicsérete és az életöröm hirdetése volt.
  • Főleg latin nyelven verseltek, sokszor a gúnyos és lázadó hang jellemezte műveiket.
  • Költészetük jelentősen gazdagította a középkor világi líráját.

A középkor irodalma 1. - Egyházi kultúra

1. Történelmi háttér:

  • Történelmi középkor: 476-1492 (Nyugatrómai Birodalom bukása - Amerika felfedezése)
  • Művészettörténeti középkor: 2-3. századtól 14 század vége, 15. század eleje.

2. Művészettörténeti középkor:

  • Ókereszténység (2-3. -- 5-6. századig)

  • Román / Romanika (12-13. század)

  • Gótika (14-15. század eleje)

Ókeresztény művészet:

  • Első szakasz: el nem ismerés kora (megtűr, üldöz)
  • Második szakasz: szabad vallásgyakorlat (313), majd az államvallássá válás (391)
  • Harmadik szakasz a kereszténység terjedése Európában, egészen a romanika megjelenéséig (X. század).
  • Az ókeresztény művészet csak a katakombák (a szegény és üldözött keresztények föld alatti és sziklába vájt temetkező és gyülekező helyei) falait díszítő festményekre és valamivel később a kőszarkofágok reliefjeire szorítkozott.

3. Stílusirányzatok:

  • Adott körszak több művészeti ágában megjelenő sajátosságok.

A, Romanika: (román)

  • Elnevezés: építészetben az ókori Róma művészetét tekintették irányadónak.

  • Vastag falak, a kicsi, félköríves ablakok és a félköríves mennyezetek jellemezték.

  • Fontos szempont volt az épületek védhetősége→ a harcoló egyház korának is nevezik.

B, Gótika

  • Ég felé törő falak., nagy, színes üvegű ablakok. (áhítat) → diadalmas egyház korának.

4. Egyházi kultúra:

  • a kultúra szervezői az egyházatyák (ők ismerték az írást)

  • (első iskolák)

  • a kultúra fő központjai a kolostorok voltak

  • az irodalom alkotói a szerzetesek

5. Irodalmi művek:

  • Tanító jellegűek

  • prédikációk, bibliai magyarázatok

  • szentek életéről szóló legendák (epika)

  • elterjedt a himnusz műfaja (líra) → vallásos jellegű, Istent vagy isteni hatalma(ka)t dicsőítő, hozzá(juk) segítségért fohászkodó, imaszerű lírai műfaj

  • középkori legendák szent életének, a velük kapcsolatos csodás történeteknek prózai vagy verses elbeszélése

6. Kódexek:

  • kézzel írott könyv

  • jelentése: fatábla → először fatáblákra írták, majd vékony állatbőrre (pergament), később papírt használtak

  • gazdagon díszített

  • iniciálékkal (díszes kezdőbetű) és miniatúrákkal látták el

Kódexek őrzik a krónikákat és a gesztákat is.

Krónikák: az eseményeket idő rendben beszélik el. Képes krónika: a kézzel írt alkotás 1360 körül keletkezett, Nagy Lajos király uralkodása idején. Szerzője feltehetőleg Kálti Márk volt.

Geszták: nem mindig időrendben beszélik el az eseményeket. A hitelesség kevésbé érvényesül bennük, a gesztaíró arra törekszik, hogy igazolja az adott uralkodócsalád trónhoz való jogát, ugyanakkor a nemzetség, a nép származását is hitelesítse. Két gesztánk is készült Gesta Hungarorum (magyarul: A magyarok viselt dolgai) címmel.

Év eleji ismétlés - verstan

1. Műnemek

  • Az irodalmi művek nagy csoportjai.

  • Epika (cselekményes)

  • Líra (versek, érzelmek)

  • Dráma (színpadra szánt művek)

2. Műfajok

  • A műnemeken belüli kisebb csoportok

  • (epigramma, dal, elbeszélő költemény, ballada stb...)

3. Verselés

A versek ritmusát adják.
Kétféle verselési módot különböztetünk meg:

Ütemhangsúlyos verselés:

  • A hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozása adja a ritmusát.

  • Elnevezés a sorok szótagszáma alapján.

Időmértékes verselés

  • A rövid (u) és hosszú (-) szótagok szabályos váltakozása adja a ritmusát. A sorokban a magánhangzók alatt jelöljük.
    Rövid a szótag: ha a magánhangzó rövid, és utána max. 1 mássalhangzó áll

  • Hosszú a szótag: ha a magánhangzó hosszú, vagy rövid magánhangzó után 2 vagy több mássalhangzó áll
    (Mindig magánhangzótól magánhangzóig vizsgáljuk, nem állunk meg a szóhatárokon, sem a sorvégeken)

  • Versláb: szótagok kapcsolata
    Spondeus: - -
    Daktilus - u u
    Trocheus: - u
    Jambus: u -

  • Disztichon:
    Egy hexameter és egy pentameter sor kapcsolata. Időmértékes verssor.

  • Hexameter:
    Daktilusokból és spondeusokból álló verssor, az 5. versláb mindig daktilus, az utolsó versláb lehet trocheus.

4. Rímek

  • páros: a a b b

  • bokor: a a a a

  • fél: x a x a, a x a x

  • ölelkező: a b b a

  • kereszt: a b a b

5. Költői képek

  1. hasonlat: két dolog összehasonlítása (mint)

  2. metafora: két dolog azonosítása (a=b pl.: "gyere ki galambom, gyere ki gerlicém" János vitéz Iluskának, a galamb = Iluska)

  3. megszemélyesítés: élettelen dolgokat élőkre jellemző tulajdonságokkal ruház fel (pl.: mosolyog a nap)

  4. allegória: elvont fogalom megszemélyesítése, képben való ábrázolása (pl.: Toldi álom pillangó képében)

  5. metonímia: névcsere.

  • A szavak közötti kapcsolat lehet:
    anyagbeli: nincs egy vasam sem (vas szó a pénz helyett)
    időbeli: századunk felfedezései (a században élő tudósok)
    térbeli: alszik a város (a városban élő emberek)
    ok-okozat: itták a mámort (alkoholt ittak, okozat a mámor)

Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el