5. osztály irodalom
2022/2023
A Pál utcai fiúk kvíz (segédletek)
1. Kvíz
Molnár Ferenc 1878-ban született Budapesten. 1887 és 1895 között a budapesti Református Gimnázium tanulója volt. 1898-ban jelent meg az első elbeszéléskötete: Magdolna és egyéb elbeszélések. 1901-ben az első regénye: Az éhes város. 1914-1915-ben haditudósító volt a galíciai fronton. 1939-ben a fenyegető nemzetiszocializmus elől menekült Amerikába. 1952-ben. New Yorkban halt meg.
Egykori tanára, Rupp Kornél felkérésére írta meg a Pál utcai fiúkat. Először egy budapesti diáklap, a Tanulók Lapja hasábjain jelent meg folytatásokban.
A Pál utcaiak iskolája a Lonyai utcai Református Főgimnázium, míg a vörösingesek iskolája a Józsefvárosi Főreálgimnázium volt. A grund a Józsefvárosban, a mai Pál és Mária utcák sarkán volt. A Füvészkert a mai Klinikák metróállomástól kifelé kezdődött. A mai Természettudományi Múzeum helyén lehetett az a tó, ahol a regény szereplői a Füvészkertben a vörösingeseket kihallgatják, ahol Nemecseket megfürdetik. Nemecsek otthona helyén ma egy unitárius templom található.
2. Kvíz
A Pál utcai fiúk című regény Budapesten (8. 9. kerületek) játszódik. Legfontosabb helyszínei az iskola, a grund, a Füvészkert és Nemecsekék lakása. A mű 1889-ben (19. század végén) játszódik.
Műfaja: ifjúsági regény.
A regény: az epika műnemébe tartozó műfaj. Cselekménye, története van, több helyszínen játszódik. Fő- és mellékszereplői vannak. Elbeszélés mellett leíró és párbeszédes részeket is tartalmaz. Fajtái: családregény, történelmi regény, fejlődésregény, társadalmi regény, kalandregény, háborús regény, ifjúsági regény, krimi, tudományos regény stb...
A konfliktus: Az
ellentétes erők összecsapása.
A cselekmény:Az események
láncolata Elemei: Előkészítés, bonyodalom, kibontakozás
tetőpont, megoldás
A jellem: A szereplő tulajdonságainak összessége, a jellemzés módjai: Az író maga mutatja be a szereplőt, más szereplő mutatja be, a szereplőt beszéde jellemzi, a szereplőt tette jellemzi, a szereplőt környezete jellemzi.
3. Kvíz
A regényben előforduló régies kifejezés és magyarázatuk:
Gittegylet: Formaságokban kimerülő tevékenység, jelentéktelen, de fontoskodó egyesület gúnyos megnevezése.
Krajcár: A legkisebb értékű aprópénz a 19. században
Verkli: Rögzített dallomot játszó, hajtókarral működtetett mechanikus hangszer
Einstand: Amikor az erősebb jogán valakinek lefoglalják a tulajdonát.
Természetrajz: Régi iskolai tantárgy: állattan, növénytan és ásványtan együtt.
Golyózás: A játék célja a golyók ütköztetése és azok megszerzése.
A golyózás típusai, szabályai:
1. Gurítós: akinek golyója - melyet meghatározott távolságból gurít a lyuk felé - legközelebb ér a célhoz, felmarkolja az összes golyót, és újra gurítja a lyukba. Amelyik beletalált, az már az övé, de lehetősége van hüvelykujjával a többi golyót is a lyuk felé irányítani. Ha ez nem sikerül, társa folytatja tovább.
2. Lökős: a földre öt lyukacskát ásnak, s mindegyikbe egy-egy golyót helyeznek el, majd egymás után dobnak a lyukak felé. Akinek először sikerül valamelyiket eltalálni, elnyeri mind az öt golyót.
3. Ütős: két ellenfél felváltva üt egy-egy golyót falhoz vagy palánkhoz.
Gigerli: Ficsúr, piperkőc, elegáns fiatalúr
Fiáker: Kétlovas, zárt bérkocsi, a taxi "kétlóerős" elődje
Gitt: ablaküveg rögzítéséhez használt kötőanyag, kencéből és krétaporból készült, idővel megkeményedett
Gukker: látcső
Grasszál: kihívóan járkál
Micisapka: (németből, Mütze =sapka), puha szövetből készült, ellenzős fejfedő, elsősorban munkások és a pesti csibészek viselték
Rikkancs: utcai újságárus, zömmel tízévkörüli fiúk munkája volt
Sánc: védelmül épített töltés.
Zsirardi: világos színű, alacsony keménykalap. A teteje lapos, szalaggal övezték. Girardi, az akkoriban neves bécsi színész hozta divatba.
4. Kvíz
Közlekedési eszközök a Pál utcai fiúkban:
Lóvasút
Hangos kürtszóval "robogó" ló vontatta eszköz. A villamos őse. Magyarországon először 1827-ben a Pest-Kőbánya között próbálták ki a lóvasúti technikát. magyar városok közül 1860-ban - Pestet megelőzve - Lippán létesült lóvasút. A városi közlekedésben a lóvasutat a villamos közúti vasút szorította ki. Az utolsó hazai városi lóvasút 1928 április 10-ig üzemelt a Margit-szigeten.
Földalatti:
Budapest első metróvonala. 1896-os megnyitásával ez volt az európai kontinens első földalatti vasútvonala. Vonalát kézzel ásták ki, majd temették vissza. 1896. május 2-án nyitotta meg Ferenc József (ur. 1867-1916) a budapesti Földalatti Vasutat, a világ második föld alatt húzódó vasútvonalát. A Földalatti Vasúthoz összesen 11 megállóhely tartozott, melyek közül egy, a Fővárosi Állatkertnél található állomás ma már nem létezik.
Omnibusz:
Az omnibusz ló vontatta közforgalmú közlekedési eszköz, az autóbusz és a trolibusz őse, a városi tömegközlekedés legrégibb eszköze. Az omnibusz a lóvasút mellett a 19. századi városi tömegközlekedés legfontosabb eszköze volt. Neve a latin omnibus (jelentése: mindenkinek) szóból származik. Budán az első menetrend szerint közlekedő omnibusz 1832-ben indult. A vonal a nyári hónapokban a kirándulók igényét kielégítendő, a Lánchidat kötötte össze Zugligettel.
Fiáker:
Kétlovas fogatú könnyű bérkocsi. A mai taxi elődje. A fiáker elnevezés onnan ered, hogy Párizsban a szentről elnevezett szálloda (Hotel Saint-Fiacre) közelében várakoztak az első lovas bérkocsik. Európai városok kövezett utcáin való közlekedésre volt alkalmas, személyszállításra használták. A 20. század második felében a taxik szorították ki.
Molnár Ferenc: A Pál utcai fiúk
I. Molnár Ferenc:
- 1878. január 12-én született Budapesten.
- A budapesti Református Gimnázium tanulója volt.
- 1898-ban jelent meg az első elbeszéléskötete (Magdolna és egyéb elbeszélések),
- 1901-ben az első regénye (Az éhes város).
- 1914-1915-ben haditudósító volt a galíciai fronton.
- 1939-ben a fenyegető nemzetiszocializmus elől menekült Amerikába.
- 1952. április 1-jén New Yorkban halt meg gyomorműtét közben. Sírja New Yorkban található.
- Egykori tanára, Rupp Kornél felkérésére írta meg a regényt (A Pál utcai fiúk)
- A Pál utcai fiúk először egy budapesti diáklap, a Tanulók Lapja hasábjain jelent meg folytatásokban (1905-1906).
- Főhősét, a kis Nemecseket legjobb gyerekkori barátjáról, a vele egyidős Feiks Jenőről mintázta.
- A regény önéletrajzi ihletésű. Valóságos helyszíneken és karaktereken alapul.
II. Fogalmak:
1) Regény:
- Az epika műnemébe tartozó műfaj. Cselekménye, története van, több helyszínen játszódik. Fő- és mellékszereplői vannak. Elbeszélés mellett leíró és párbeszédes részeket is tartalmaz.
- Fajtái: családregény, történelmi regény, fejlődésregény, társadalmi regény, kalandregény, háborús regény, ifjúsági regény, krimi, tudományos regény stb...
- Ifjúsági regény: Fiatalabb olvasók számára íródott, szereplői is gyermekek.
2) Konfliktus: Az ellentétes erők összecsapása
3) Cselekmény:Az események láncolata Elemei: Előkészítés, bonyodalom, kibontakozás tetőpont, megoldás
- Előkészítés: A természetrajzórán megismerjük a szereplők közül a Pál utcai fiúk (pl. Nemecsek,Boka, Csele, Barabás és Kolnai), s hamarosan hallunk a vörösingesekről is (Áts Ferenc, aPásztorok), akik einstandot követtek el Nemecsekkel szemben: erőszakkal elvették a játékgolyóit.
- Bonyodalom: Áts Feri elrabolja a grundról az egyik játék erőd zászlóját. A Pál utcaiak elnököt választanak Boka János személyében, s elhatározzák, hogy visszavágnak a vörösingeseknek.
- Kibontakozás: Megindul a küzdelem a grundért, melynek főbb eseményei:
- - Bokáék esti látogatása a Füvészkertbe
- - hadüzenet, készülődés a csatára (tét: ki játszhat a grundon)
- - Nemecsek hőstettei: kényszerű fürdőket vesz, kísérletet tesz a zászló visszaszerzésére
- - Geréb árulása és visszatérése a Pál utcaiakhoz
- - Döntő harc a grundért
- Emellett zajlik a gittegylet története
- Tetőpont: Nemecsek betegágyból felkelve a grundra siet, s Áts Feri legyőzésével eldönti a csatáta Pál utcaiak javára.
- Megoldás: Nemecsek halála, a grundot beépítése
4) Jellem: A szereplő tulajdonságainak összessége
Jellemzés módja:
- - Az író maga mutatja be
- - Más szereplő mutatja be
- - A szereplőt beszéde jellemzi
- - A szereplőt tette jellemzi
5) Tér - és időviszonyok:
A Pál utcai fiúk című regény Budapesten (8. 9. kerületek) játszódik. Legfontosabb helyszínei az iskola, a grund, a Füvészkert és Nemecsekék lakása. A mű 1889-ben (19. század végén) játszódik.
6) Elbeszélői nézőpontok:
- a, szemlélő elbeszélő - annyit tud, mint az olvasó, nem ismeri az előzményeket.
- b, mindentudó elbeszélő - pontosan ismeri az előzményeket, a szereplőket és gondolataikat is.
7) Iskolák:
- Pál utcai fiúk: Lónyay Utcai Református Gimnázium
- Vörösingesek: Józsefvárosi Reálgimnázium
8) Jellemek:
- Boka János: Megfontolt, társainál érettebb, szelíd becsületes fiú. Igazságszerető. Rokonszenves, szeretettel néztek mindig rá társai. Ugyanakkor nem mindig következetes. Híven őrködött Nemecsek betegágya mellett.
- Nemecsek Ernő: Sovány, gyönge gyerek. Csendesen követte az utasításokat, félénk, de nem gyáva. Önfeláldozó viselkedése révén válik hőssé.
- Csele: Végtelenül csinos, piperkőc fiú, úgy is nevezi az író, hogy gigerli.
- Csónakos: Gyerekes, vidám, kedves fickó, füttyei sokatmondóak. Örömében vagy meglepetésében egyaránt óriásiakat füttyent. Csöppet sem félős.
- Weisz és Richter: A polgári milliőből kikerülő fiúk. Jómódúak, nagyvárosiak, öntudatosan polgárok.
- Csengey: A legjobb tanuló, az első padban ül.
- Kolnay és Barabás: Nem szeretik a konfliktusokat, inkább elfutnak, mintsem vállalják a próbatételeket.
- Geréb: Féltékeny Bokára. Igyekszik befolyásolni társait. Gyanúsan viselkedik. Amikor rájön arra, hogy árulásával mit követett el, megpróbál mindent megtenni azért, hogy hibáját jóvátegye.
- Pásztorok: Fenyegetően viselkedtek a gyengébbekkel szemben. Erőszakoskodók voltak, de egyikük sem javíthatatlan.
- Wendauer: A legkisebb vörösinges, polgári származású.
- Áts Feri: Erős, hihetetlenül merész. Szigorú, ugyanakkor igazságos vezér, nem tűr ellentmondást. Őszinte sajnálatot érzett Nemecsek iránt.
Összefoglalás - Petőfi Sándor: János vitéz
I. Petőfi Sándor:
Kiskőrösön született, 1823. január 1-jén.Szülei: Petrovics István mészáros és Hrúz Mária cselédlány. A költő többek között Aszódon, Selmecbányán, Pesten és Pápán is tanult. Költői pályafutása Aszódon kezdődött. 1842-ben nyomtatásban is megjelent első verse, A borozó.
1846 őszén megismerkedett Szendrey Júliával, s egy év múlva feleségül is vette. Hamarosan meg is született fiúk, Petőfi Zoltán.
1848 elején a márciusi ifjúság fő szervezője lett. Bem tábornok seregében őrnagyi rangot kapott. Vele harcolt egészen 1849. július 31-ig , amikor a segesvári csatában, hősökhöz méltóan életét áldozta a magyar szabadságért.
II. János vitéz:
1844-ben a Kisfaludy Társaság pályázatára adta be a költő a János vitéz kéziratát. Nemcsak az első díjat nyerte meg vele a költemény, országosan ismertté tette Petőfi nevét.Műfaja: Elbeszélő költemény. Az epika műnemébe tartozik, formája verses, cselekményes, költői képeket tartalmaz, több helyszínen játszódik, fő- és mellékszereplői vannak.
Verselése: ütemhangsúlyos verselésű, felező 12-es. A vers ritmusát a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozása adja. Elnevezés: a sorok szótagszáma és az ütemek száma alapján.
"Tüzesen süt le a // nyári nap sugára 12 szótag 6 // 6
Fogalmak:
Rím: a sorvégi hangok összecsengése.
Rímfajták, rímképletek:- Páros rím a a b b (János vitéz rímelése)
- Keresztrím a b a b
- Ölelkező rím a b a b
- Bokorrím a a a a
- Félrím x a x a
Alliteráció: betűrím, az egymást követő szavak azonos betűvel kezdődnek.
Epizód: történet a történetben (pl. Zsiványtanya)
Konfliktus: az ellentétes erők összecsapásaKöltői eszközök:
- Hasonlat:
Pl: Jancsi gazdája bőg, mint aki megbőszült.
- Metafora:
Pl: "Szívemnek gyöngyháza, lelkem Iluskája" (A gyöngyház Iluskát jelenti, vele azonos.)
- Megszemélyesítés:
Pl: " Mikor a nap fölkelt, s a holdat elküldte" ( fölkelni,valakit elküldeni az ember tud.)
Online gyakorló feladatok a költői képek felismeréshez:
Az epikus irodalmi művek szerkezete:
- 1. EXPOZÍCIÓ (előkészítés, alaphelyzet)
- 2. BONYODALOM (konfliktussal)
- 3. A CSELEKMÉNY KIBONTAKOZÁSA (leghosszabb rész)
- 4. TETŐPONT (legizgalmasabb kaland a megoldás előtt)
- 5. MEGOLDÁS (lezárás)
Lehetséges fogalmazások:
1) Jellemzés (4-6 mondatban) a francia királyról.
2) Jellemzés (4-6 mondatban) Jancsi gazdájáról.
Értékelési szempont a fogalmazásokban:
Stílus (szóhasználat, nyelvhelyesség)
Forma (tagolás, bekezdések)
Tartalom (a tulajdonságokat meg kell indokolni)
Helyesírás
Órai feladat 5.b (március 2.)
Olvasd el a János vitéz 14. fejezetét (Tk. 134-135. oldal), majd oldd meg az alábbi feladatokat! A füzetedbe dolgozz!
1. Készíts pókhálóábrát, milyen új információkat tudtunk meg Jancsi és Iluska életéről?
2.
Fejezd be röviden a mondatokat a történetnek megfelelően!
a)
A gazda végül azért fogadta be a gyereket, mert….
b)
Jancsinak az asszony úgy viselte a dolgát, mintha….
3.
Kikről szólnak a meghatározások? Írd a betűjelüket a megfelelő
helyre!
a) jólelkű volt, b) haragos, vad természetű volt,
c) gyakran eljárt a keze, d) össsze akarta házasítani a
fiatalokat, e) nagyon szerette Jancsi, f) ő találta meg a fiút, g)
vasvilláért kiabált, h) a nyája fele elveszett
Jancsi nevelőapja: __________________ Jancsi nevelőanyja: __________________
4. Jancsi elbeszéléséből megismerhetjük a gyermekkorát. Írd le, miben hasonlít Jancsi és Iluska sorsa!
5. Jancsinak már két nevét ismertük meg. Mire utal a nevelőszüleitől, és mire a francia királytól kapott neve?
6. Készíts névjegyet Jancsinak (facebook profil, instagram profil stb...)
7. Költői képek felismerése gyakorló feladatok:
8. Szorgalmi feladat! Készíts illusztrációt a fejezet alapján!
Petőfi Sándor
(A jegyzet folyamatosan frissül)
- Kiskőrösön született, 1823. január 1-jén.
- Szülei: Petrovics István mészáros és Hrúz Mária cselédlány. A költő többek között Aszódon, Selmecbányán, Pesten és Pápán is tanult. Költői pályafutása Aszódon kezdődött. 1842-ben nyomtatásban is megjelent első verse, A borozó.
- 1846 őszén megismerkedett Szendrey Júliával, s egy év múlva feleségül is vette. Hamarosan meg is született fiúk, Petőfi Zoltán.
- 1848 elején a márciusi ifjúság fő szervezője lett. Bem tábornok seregében őrnagyi rangot kapott. Vele harcolt egészen 1849. július 31-ig , amikor a segesvári csatában, hősökhöz méltóan életét áldozta a magyar szabadságért.
János vitéz
Keletkezés, jellemzők:
- 1844-ben a Kisfaludy Társaság pályázatára adta be a költő a János vitéz kéziratát. Nemcsak az első díjat nyerte meg vele a költemény, országosan ismertté tette Petőfi nevét.
- Műfaja: Elbeszélő költemény. Az epika műnemébe tartozik, formája verses, cselekményes, költői képeket tartalmaz, több helyszínen játszódik, fő- és mellékszereplői vannak.
- Verselése: ütemhangsúlyos verselésű, felező 12-es. A vers ritmusát a hangsúlyos és hangsúlytalan szótagok szabályos váltakozása adja. Elnevezés: a sorok szótagszáma és az ütemek száma alapján.
- "Tüzesen süt le a // nyári nap sugára 12 szótag 6 // 6
- Rímelés: páros rím (a a b b) (a sorvégi hangok összecsengése.)
Az epikus irodalmi művek szerkezete:
1. EXPOZÍCIÓ (előkészítés) alaphelyzet
- Alaphelyzet, megismerjük a helyszínt, a legfontosabb szereplőket
2. BONYODALOM
- Megváltozik az alaphelyzet, változás a főszereplő életében. A történet további eseményeinek ez a kiindulópontja.
3. A CSELEKMÉNY KIBONTAKOZÁSA
- Kalandok, próbatételek,fordulópont(ok) a főhős életében (a leghosszabb rész)
4. TETŐPONT
- A cselekmény legizgalmasabb része, a megoldás előtt
5. MEGOLDÁS
- Befejezés, lezárás (megoldódik a bonyodalomban keletkező konfliktus, probléma)
Költői képek:
(A stílust teszik szebbé, kifejezőbbé, díszítő elemek)
Hasonlat:
- Két dolog összehasonlítása, közös jegyek alapján,
- Pl: Jancsi gazdája bőg, mint aki megbőszült.
Metafora:
- Két dolog azonosítása, közös jegyek alapján,
- Pl: "Szívemnek gyöngyháza, lelkem Iluskája" (A gyöngyház Iluskát jelenti, vele azonos.)
Megszemélyesítés:
- Élettelen dolgokat élőlényekre jellemző tulajdonságokkal érzelmekkel, cselekvésekkel ruház fel.
- Pl: " Mikor a nap fölkelt, s a holdat elküldte" ( fölkelni,valakit elküldeni az ember tud.)
Összefoglalás: Család, otthon, nemzet - a versekben, lírai alkotásokban
I. Műnemek: - az irodalom művek hagyományos kategóriái.
- Epika - Az epikus művek történetet mesélnek el.
- Líra - A lírai művek érzelmeket fejeznek ki, nincs bennük cselekmény.
- Dráma - Színpadra szánt művek.
II. Irodalmi alkotások formáik szerint:
- Verses (lírai): Kötött ritmusú. Gyakran rímel. Verssorokra, versszakokra tagolódik.
- Prózai: Bekezdésekre, fejezetekre tagolódik. Írásképe folyamatos. Kötetlen ritmusú.
III. Műfajok - a műnemeken belüli kisebb csoportok.
- Dal - egyszerű érzelmeket kifejező költemény.
- Életkép - a mindennapi élet valamely jellemző alakját, helyzetét, eseményét örökíti meg.
- Idill - az irodalmi alkotásokban a bensőséges, egyszerű boldogságot, egy érzelmes és derűs képet ábrázoló jelenet.
- Arany János: Családi kör
- Kányádi Sándor: Nagyanyó-kenyér
- Petőfi Sándor: Füstbement terv
- Petőfi Sándor: Egy estém otthon
- Petőfi Sándor: Magyar vagyok
- Weöres Sándor: Ó, ha cinke volnék...
V. Rím - a sorvégek összecsengése
VI. Rímfajták, és képletük
- Páros rím: a a b b
- Keresztrím: a b a b
- Ölelkező rím: a b b a
- Bokorrím: a a a a
- Félrím: x a x a
Példák rímekre
- Páros rím: a a b b
"A juhásznak úgyis nagy melege vagyon. a
Fölösleges dolog sütnie oly nagyon, a
Az ég tetejéről a juhászbojtárra. b
Tüzesen süt le a nyári nap sugára" b
- Keresztrím: a b a b
"Ha küzd ellenséggel; a
Nyújts feléje védő kart, b
Jó kedvvel, bőséggel, a
Isten, áldd meg a magyart" b
- Ölelkező rím: a b b a
"Minden Egész eltörött. a
Minden szerelem darabobnan, b
Minden láng csak részekben lobban, b
Minden Egész eltörött," a
- Bokorrím: a a a a
"Soha meg nem halhat, hanem örökkén él. a
Lássák pogány ebek: az Istentől fél, a
Bűvüljön jó hire, valahól nap jár-kél, a
Engedd meg, hogy neve, mely mast is köztünk él," a
- Félrím: x a x a
"Az isten áldja meg! x
S a kedvemért ez egyszer - a
Ivott a jó öreg, x
Borozgatánk apámmal;" a
Kányádi Sándor: Nagyanyó-kenyér (5.b)
I. Olvasd el a verset a tankönyv 16. oldalán!
II. Nyisd ki a füzetet, az óra címe: Kányádi Sándor Nagyanyó-kenyér
III. Válaszolj írásban a kérdésekre!
Mit gondolsz, miért a kenyérsütés eseményét említi meg a költő a nagymamához kapcsolva?
Hogyan értelmezed ezt a kívánságot?
Azóta is azt kívánom:
legyen a világ
olyan, mint a búza közt
a kék búzavirágKeress rímeket a versben! Milyen rímelése van a versnek?
Állapítsd meg, milyen rímelése van az alábbi népdalrészleteknek!
Megrakják a tüzet,
Mégis elaluszik.
Nincs az a szerelem,
Aki el nem múlik.
Mikófalvi vásártéren
Erre gyere, galambom!
Kislányvásár lesz a héten
Erre gyere, galambom!A versben a lírai én egy gyermekkori emlékét beszéli el, melynek során a malomban megőrölt lisztből ropogós kenyér lett. Rajzold le az egyik képet!
a) "Búzát vittem a malomba"
b) "Sütött is az új búzából / olyan kenyeret"
Arany János: Családi kör (5.a)
Nyisd ki a füzetedet, írd fel a címet! Arany János: Családi kör
1. Írj egy rövid (6-8 mondatos) leírást EGY FALUSI HÁZ címmel! (Az elejét megírtam ezt folytasd)
- A fogalmazás első mondatai:
"A szekér lassan döcögött velem a kis alföldi falu felé. Már messziről feltűnt a templom tornya. Jó magasra építették, hogy útba igazítsa az arra tévedő vándorokat. Tegnap nagy eső eshetett, mert az út igen sáros, amiért még lassabban haladunk. Ahogy közelebb érünk a templomhoz, már kirajzolódik előttem az út két oldalán a fehérre meszelt nádfedeles házak sora. Le is szállok a szekérről, és inkább gyalogosan folytatom tovább utamat, hogy bekukkanthassak a kerítések mögé." - (Mit látsz ezután? Milyen az udvar? Milyen a ház? Milyennek képzeled el belülről?)
2. Olvasd el a verset (Arany János: Családi kör) a tankönyv 19-21. oldalán!
3. Húzd alá a helyszíneket, szereplőket írd le őket a füzetedbe!
4. Másold le a vázlatot!
1. Műfaja:
Életkép (akár a múlt órán olvasott Nagyanyó-kenyér)
- A mindennapi élet jellemző helyzeteit szereplőit mutatja be
- Lírai műfaj
2. Idill: nyugodt, derült kép, ember és természet összhangját mutatja
:) Szorgalmi feladat!
Milyen színnel jelölnéd az egyes versszakokat, ha a hangulatukat szeretnéd visszaadni?
Weöres Sándor: Buba éneke
Olvasd el a verset 1 tankönyv 14. oldalán, majd írd le a vázlatot a füzetbe!
- 1. Líra:A líra az irodalmi műnemek egy csoportja. Érzelmeket, hangulatokat, gondolatokat fejezi ki.
Fromája verses, kötött. Rímeket tartalmaz.
2. Műfaja:
- Dal:
- egyszerű érzelmeket fejez ki
- A legősibb műfajok egyike
- Jellegzetes témáai: öröm, bánat.
3..Motívum
- Többször visszatérő mozzanat (pl próbák a népmesékben)
- A versben: eltávolodás - visszatérés mindhárom versszakban
- Középpont (téma): Gyermek anya iránt érzett szeretete
4.Lírai én:
- A lírai alkotásokban a versbeli megszólaló, aki önmaga lelki folyamatairól, gondolatairól szól érzelmekkel teli módon.
Feladatok
Válaszolj egész mondatban a füzetbe.
1. A vers címe sokféle lehetne. Melyiket érzed a legtalálóbbnak az alábbiak közül? Miért?
• Buba meséje
• Buba panasza
• Mire vágyik Buba?
• Buba sírdogál
• Buba éneke
2. Milyen érzéseket váltott ki belőled a vers? Miért?
bánat, öröm, szeretet, vidámság, vágyakozás, ragaszkodás.
Kérdések/ feladatok rész.
Mítosz, mitológia
Mítosz:- Epika műneméhez tartozó műfaj.
- Istenekről, isteni eredetű hősökrül szóló elbeszélés.
- A mítoszok összessége
Görög mitológia:
Istenek:
- Zeusz: főisten
- Héra: Zeusz feleség
- Poszeidón: a tenger istenének
- Aphrodité: a szépség és szerelem istennője.
- Héphaisztosz: az istenek kovácsa
- Hermész: az istenek hírnöke
- Pallasz Athéné: tudományok, bölcsesség istene
- Arész: a háború istene
- Hádész: az alvilág istene
Daidalosz és Ikarosz
Előzmény:
- Mínosz király Knosszosz uralkodója feldühítetette Poszeidónt
- Félig ember, félig bika kinézetű gyermeke született (Minótaurusz)
- Megbízta Daidaloszt, hogy építsen egy labirintus a Minótaurusznak, hogy ne mehessen az emberek közé
- Mínosz ezután nem engedte haza Daidaloszt Kréta szigetéről
A monda / rege
Monda:
- elbeszélő műfaj (epika műneméhez tartozik)
- a történeti múltból merít
- híres embereket, eseményeket vagy természeti jelenségeket örökít meg. r
- rendszerint csodás elemeket is tartalmaz.
-
Eredetmonda: Mesés
történet, amely népek, népcsoportok eredetéről szól. Pl.: A
csodaszarvas mondája
-
Helyimonda:Olyan
mondatípus, amely földrajzi neveket vagy ahhoz kötődő
jelenségeket magyaráz. Pl.: Csörsz árka.
- Természetimonda: Olyan mondatípus, amelyben egy természeti képződménnyel kapcsolatos történet jelenik meg, például egy hegy, árok, tó vagy barlang létrejötte. Pl:Balatoni kecskeköröm stb.
- Történelmimonda: Mondatípus, melynek legfontosabb eleme egy valós történelmi esemény. Pl: A vérszerződés
- Királymonda: Régi uralkodókról szóló történet. A történelmi mondákhoz tartozik. Pl.: Szent László király utolsó győzelme.
Rege:
- A monda verses formája. Bár verses, az epika műneméhez tartozik.
A mese
I. Műnemek:
- Az irodalomi művek nagy csoportjai.
- Epika (prózai szövegek), líra (versek), dráma (színházi darabok).
II. Műfajok:
- A műnemeken belüli kisebb csoportok.
III. Mese:
- Epika műnemébe tartozó műfaj. Fantasztikus-csodás elemekkel átszőtt kitalált történet.
A mese fajtái:
1. Tündérmese:
- Olyan mese, melyben csodás lények, varázslatok szerepelnek. A szereplők gyakran átváltozásra is képesek.
2. Állatmese:
- Szereplői emberre jellemző tulajdonságokkal rendelkező állatok.
- Rövid, beugratós mese, amely meglepetésszerűen zárul.
- Pl: A megszámlálhatatlanul sok juh
4. Láncmese:
- A láncmesében váratlanul ér véget az újra és újra megismétlődő jelenet.
- Pl: A kakas és a pipe
A mesék eredetük szerint:
1. Népmese:
- Szerzője
ismeretlen, szájról-szájra a nép ajkán terjed.
- Emiatt kisebb-nagyobb változásokon megy át. Pl: Tündérszép Ilona és Árgyélus, A csillagszemű juhász
2. Műmese:
- A
műmese szerzője ismert: az írni-olvasni tudó közönség számára
készül, nyomtatásban jelenik meg.
- Pl: Jacob és Wilhelm Grimm: Holle anyó
A mesék formájuk szerint:
1.
Prózai:
- Kötetlen folyamatos beszéd és írás. Minden kötöttségtől (pl.: rím, ritmus) mentes.
- Pl:
Tündérszép Ilona és Árgyélus.
2. Lírai:(verses)
- Valamilyen ritmusa van (rím).
- Megjelenési formáját
szabályos hosszúságú sorok jellemzik.
- Pl: La Fontaine: A róka és a gólya.
Meseformulák: (A mesékre jellemző visszatérő elemek)
- Jellegzetes kezdés és zárás
- Meseszámok: 3,7, 12, 21, 33, 66, 99, 101
- Próbatételek
- Beszélő nevek